Možná si ještě vzpomenete na ne tak dávnou dobu, kdy jsme vlivem nepříznivé situace ve světě byli nuceni trávit spoustu času doma. Řada lidí se tehdy začala věnovat novým koníčkům, což platí i pro zapálené fanoušky čtyř kol – ti se pustili do auto detailingu. O co se jedná?
Auto detailing je vlastně péče o interiér a exteriér automobilu, jejíž cílem je obnovit a/nebo udržovat vzhled automobilu na co možná nejvyšší úrovni. Nejedná se přitom jen o kratochvíli majitelů vozů vyšších tříd nebo nablýskaných veteránů.
S car detailingem můžete dosáhnout skvělých výsledků i jako začátečník s nižším rozpočtem, nicméně platí, že nejlepšího efektu dosáhnete s dražšími přípravky a ve specializovaných servisech, kde svůj vůz svěříte do rukou zkušených odborníků.
Proč se vydat cestou auto detailingu?
Přínosů auto detailingu je vícero. Zlepšení vzhledu automobilu nejen že pomáhá zachovat a často i zvýšit jeho prodejní hodnotu, ale díky aplikaci ochranných vrstev je povrch laku chráněn před UV zářením, vyblednutím na slunci, škrábanci od kamínků na nezpevněných cestách, agresivní solí na vozovce v zimě apod.
A co si budeme – nablýskaný vůz s interiérem, jenž byl dán „řádně do pucu“, zkrátka vypadá dobře, nehledě na skutečnou cenu auta. Můžeme vám zaručit, že se v něm budete cítit mnohem lépe než kdybyste řídili nějakou zaprášenou plečku, kde to vypadá jako byste se zrovna vrátili z šichty na poli.
Detailing exteriéru
Hlavní součástí car detailingu je péče o exteriér vozidla, která spočívá v čištění a následném leštění laku, oken, chromovaných částí, kol a pneumatik auta.
Ať už o svého čtyřkolého miláčka budete pečovat sami nebo jej dáte do servisu, máte k dispozici širokou škálu autošamponů, odmašťovacích přípravků, přípravků na zapečené nečistoty, tekutých stěračů, clayů nebo leštěnek, stejně jako obrovské množství příslušenství – různé pěnové i nepěnové aplikátory, mikrovláknové utěrky a jiné.
Detailing exteriéru se dá rozdělit do tří hlavních fází. Pojďme se na ně podívat zblízka.
Fáze 1. – důkladné čištění
Alfou a omegou car detailingu je důkladné vyčištění laku, oken a všech ostatních exteriérových částí automobilu pomocí různých přípravků, které musí být dostatečně účinné, ale současně ne příliš agresivní, aby nedošlo k nechtěnému poškození.
Základem je zde ruční mytí pomocí saponátů nebo tlakové myčky, ale také claying, který umožňuje z laku odstranit kontaminaci nebo nečistoty, na které je obyčejný šampon krátký. Kapitolou samou o sobě je pak čištění exponovaných částí auta, kde se za ty roky mohly „zapéct“ různé nečistoty včetně hmyzu.
Fáze 2. – leštění
Druhou fází auto detailingu je leštění, jež spočívá v použití mechanických leštidel. Ty je možné aplikovat buď ručně nebo pomocí strojních leštiček, kterých je dnes na trhu celá řada. K těm si pak přikoupíte leštící kotouč s vhodnou mírou abrazivnosti.
Leštění v podstatě vede k odstranění jemné svrchní vrstvy laku, čímž se zase odstraní různé hologramy a drobné škrábance vzniklé nárazy kamínků nebo nevhodnou péčí o lak.
Fáze 3. – aplikace ochranné vrstvy
Nakonec zde máme veledůležitou aplikaci ochranné vrstvy, jejímž úkolem je zachovat vzhled laku na co možná nejdelší dobu a ochránit jej před řadou nepříznivých vlivů. K tomu slouží nejrůznější vosky nebo ochranné sealanty, přičemž v servisech vám dnes již doporučí nano ochranu, která je sice nejdražší, ale rozhodně nejúčinnější.
Ochranná vrstva na karoserii zabraňuje cizím látkám udržet se na povrchu laku, což zahrnuje mimo jiné vodu, prach, hmyz nebo pyl z rostlin. Vše, co na laku nemá být, z něj zkrátka steče dolů aniž byste jej museli drhnout – a tedy škrábat a poškozovat.
Detailing interiéru
K čemu je vám nablýskaný exteriér, když to uvnitř vypadá jako v Mordoru. Detailing zahrnuje také zútulnění prostoru obývaného řidičem a pasažéry, což obnáší důkladné vysávání, parní čištění, čištění plastů pomocí tekutých prostředků, odstraňování skvrn z koberců a čalounění apod.
I zde se přitom pamatuje na aplikaci ochranných vrstev, třeba impregnaci kožených sedaček, ochranu plastů před ulpíváním prachu, ionizaci interiéru atd. Pozor, detailing není to stejné jako mechanická úprava interiéru, byť s některými přípravky zvládnete i drobnější opravy.
Detailing kol a motorového prostoru
Kapitolou samou o sobě je pak detailing kol a podběhů, jenž vzhledem k jejich exponovanosti vyžaduje použití speciálních, vysoce účinných přípravků. Na kolech totiž ráda ulpívá těžko odstranitelná špína, která navíc z časem zaschne a jde jen těžko odstranit. Postup je zde více či méně stejný jako u detailingu karoserie – nejdříve vyčistit, poté nablýskat a nakonec aplikovat ochrannou vrstvu.
Opravdoví fajnšmekři nebo účastníci výstav se nakonec pouštějí i do detailingu motoru, při kterém se používá pára, různé vysokotlaké čističe a speciální čistící prostředky různého typu.