Pokud se na karoserii svého vozu chystáte aplikovat ochrannou vrstvu (ať už vosk, sealant nebo keramickou ochranu), musíte začít důkladnou přípravou laku. Ta spočívá v několika krocích, z nichž snad nejdůležitějším je dekontaminace. O co se jedná?
Cílem dekontaminace je zbavit lak různé obtížně odstranitelné špíny – zaschlého asfaltu a smůly, zapečeného hmyzu, ptačího trusu, polétavé rzi, brzdného prachu, vodního spotu a dalších nečistot, s nimiž si neporadí sebelepší autošampon. Pro tento účel vznikla celá řada specializovaných přípravků, se kterými budete mít jistotu dokonalého výsledku.
Pokud by tyto nečistoty na laku zůstaly a ochranná vrstva by se nanesla přímo na ně, významně by se zkrátila její životnost a snížila účinnost. V krajním případě by auto mohlo začít i rezivět. I z toho důvodu není radno dekontaminaci podceňovat.
Chemická a mechanická dekontaminace
Dekontaminaci rozdělujeme na chemickou a mechanickou. Ta chemická spočívá v aplikaci speciálních přípravků (podle typu nečistot), o nichž si povíme v pozdější části článku. Jejich úkolem je odstranit z laku polétavou rez, asfalt, lepidla či brzdový prach. Chemická dekontaminace je poměrně jednoduchá, rychlá a pokud není lak ve vyloženě špatném stavu, často i plně postačující.
V rámci mechanické dekontaminace se zase používají speciální claye, což jsou hmoty plastelínové konzistence. Slouží k mechanickému odstranění těch nejhorších nečistot, avšak je zde nezbytné počítat s určitým rizikem poškrábání laku.
Pokud chcete dosáhnout co možná nejlepších výsledků, doporučuje se obě tyto metody kombinovat. A jak vlastně dekontaminaci provést? Pojďme se na to podívat.
Krok první – umyjte auto
Ještě než se pustíte do samotné dekontaminace, budete muset lak důkladně umýt. Alfou a omegou správně umytého auta je kvalitní autošampon (doporučujeme třeba šetrný, pH neutrální autošampon Auto Finesse Lather). K mytí si pořiďte i vhodný kbelík s vložkou, která zamezí tomu, aby se různé pevné částečky nedostaly zpět na lak a nepoškrábaly jej. Doporučujeme například Work Stuff Wash Bucket.
Dále se neobejdete bez vhodné mycí rukavice, nejlépe jemné, sušícího ručníku z mikrovlákna a třeba ještě štětce k očištění kol, pokud se při jednom chcete zaměřit i na kola. Mytí provádějte po jednotlivých panelech a nikdy na přímém slunci. Nechcete totiž, aby šampon na voze zaschl. Usušení karoserie pomocí ručníku zase zamezí vzniku nevzhledných stop od vody.
Na odolnější špínu můžete použít odstraňovač hmyzu, který je vhodný jak na lak samotný, tak i na plastové části nebo sklo.
Krok druhý – chemická dekontaminace
Jakmile bude lak umytý, můžete se pustit do samotné dekontaminace, tedy odstranění usazenější špíny, s níž si šampon nevěděl rady. Začněte tou chemickou. Pokud jste v rámci mytí použili i přípravek na odstranění hmyzu, vlastně jste lak již částečně dekontaminovali, neboť odstranění „zapečeného“ hmyzu spadá i do této kategorie. V rámci chemické dekontaminace však budete bojovat i s mnohem horší špínou.
Třeba asfaltem, jehož spojenci jsou smůla a dehet. K tomu se náramně hodí Auto Finesse ObliTARate Tar&Glue Remover, jenž stačí nastříkat na lak a chvíli počkat, až začne působit. Za žádných okolností jej nenechte zaschnout, což platí i pro ostatní přípravky z této kategorie.
V rámci chemické dekontaminace laku je důležité řídit se několika poučkami. V prvé řadě – stejně jako v případě mytí – nepracujte na přímém slunci. Navíc je potřeba chránit své ruce chemicky odolnými rukavicemi, protože výrobky z této kategorie jsou opravdu silné a mohly by vám poleptat kůži.
Další kapitolou chemické dekontaminace je odstranění rzi a železitých částiček, k čemuž doporučujeme třeba Gyeon Q2M Iron nebo Auto Finesse Iron Out. S těmito přípravky snadno smyjete i brzdový prach. Opět stačí nastříkat, chvilku počkat a pak jednoduše setřít mikrovláknovou utěrkou.
Také v tomto případě doporučujeme postupovat po jednotlivých panelech, aby vám nic neuniklo.
Krok třetí – clay
Může se však stát, že jsou nečistoty na laku natolik zapečené, že si s nimi neporadí ani autošampon, ani přípravky z kategorie chemické dekontaminace. V takovém případě přichází na řadu clay – materiál podobný plastelíně, s nímž budete pracovat pěkně ručně.
Claye jsou dostupné ve třech variantách – měkké, středně tvrdé a tvrdé. Samozřejmě, čím je clay tvrdší, tím má větší účinnost, ale tím větší je také riziko poškození laku. K samotnému clayi budete potřebovat ještě vhodný lubrikant. Doporučujeme třeba koupi sady claye a lubrikantu Auto Finesse Clay Bar Kit.
Samotný postup práce vypadá asi takto. Vezměte kostku claye a oddělte od ní menší část, tak aby se vám s ní dobře pracovalo. Tuto část poté pořádně nalubrikujte a přiložte k taktéž nalubrikovanému, znečištěnému místu na laku. Jezděte po laku zleva doprava nebo nahoru a dolů a průběžně přidávejte lubrikant. Za žádných okolností na clay netlačte, vyhnete se tak nechtěnému poškození.
Jakmile bude znečištěné místo krásně hladké a čisté, otřete jej mikrovláknovou utěrkou a pokračujte na další panel. Až bude lak celého auta krásně hladký a prostý všech nečistot, máte vyhráno.
Pozor! Pokud by vám clay nedej bože spadl na zem, vyhoďte ho a oddělte si novou část. Na spadlý clay se nachytají drobné, někdy i okem takřka neviditelné kamínky, které by mohly lak poškrábat.
Závěrem
Dekontaminaci laku není radno podceňovat. Přestože si spousta lidí myslí, že auto stačí pořádně umýt a pak rovnou navoskovat, není tomu tak. Správně provedená dekontaminace, ideálně chemická i mechanická, odstraní z vašeho auta veškeré obtížné nečistoty, čímž se prodlouží výdrž ochranné vrstvy, ať už aplikujete vosk, sealant nebo keramiku.
Navíc, pokud hodláte lak ještě vyleštit, bez dekontaminace se opravdu neobejdete.