Ford Mondeo Mk5 je skvělým vozem pro každodenní i delší cesty. Jeho prostorný interiér a komfortní jízda jsou často chváleny, ale má jeden zásadní nedostatek – podprůměrná kvalita odhlučnění. Ačkoliv výrobce dbal na pohodlí posádky, izolace vozu proti hluku zvenčí zůstala na průměrné úrovni, což se projevuje při vyšších rychlostech, na dálnicích nebo při jízdě po nekvalitních silnicích. Hluk z podvozku, pneumatik a motoru výrazně ovlivňuje komfort při jízdě a může být velmi rušivý, zejména na delších cestách.
Důvodem, proč se rozhodnout pro profesionální odhlučnění, je tedy snaha zlepšit kvalitu života na cestách – výrazně snížit úroveň hluku v kabině a vytvořit klidnější prostředí. Tím se nejen zvyšuje pohodlí, ale také umožňuje plně si vychutnat zvukový projev audio systému vozu. To je další důležitý aspekt, protože sériové reproduktory často nenabízejí dostatečně kvalitní a dynamický zvuk, zejména pokud není kabina adekvátně odhlučněna. Montáží nových reproduktorů spolu s komplexním odhlučněním zlepšujeme nejen zvukovou izolaci, ale i celkový zážitek z hudby a poslechu.
3 technici
2 dny
Fotodokumentace
Odhlučnění střechy
Střecha hraje zásadní roli v přenosu hluku do kabiny, zejména při vyšších rychlostech, kdy se na ni přenášejí aerodynamické síly a vibrace. Proto jsme na střešní panely aplikovali antivibrační materiál, který výrazně snižuje vibrace a zlepšuje strukturální pevnost střechy. Tento materiál nejen minimalizuje vibrace, ale i zpevňuje střechu tak že při případném dešti není slušet hluk od kapek nebo při menších kroupech, střecha je díky zpevnění více odolná proti promačklinkam.
Další vrstvu tvořila akustická pěna, která ještě více snižuje šíření nežádoucího hluku. Akustická pěna vytváří bariéru proti pronikání zvukových vln a zajišťuje, že se interiér vozu stane mnohem tišším místem, což ocení zejména řidiči na dlouhých cestách. Akustická pěna je nezbytná vrstva, která hraje důležitou roli pro zabránění šíření a průníku hluku ve voze.
Odhlučnění podlahy
Podlaha vozu je jedním z největších zdrojů hluku, protože přenáší hluk z podvozku, pneumatik a silnice přímo do kabiny. Abychom tento problém eliminovali, použili jsme třívrstvý systém odhlučnění. První vrstva antivibračního materiálu zpevňuje podlahu a minimalizuje vibrace způsobené jízdou po nerovnostech. Díky tomu se výrazně sníží úroveň hluku přenášeného od tlumičů a silnice.
Na antivibrační vrstvu jsme následně aplikovali akustický materiál, který pohlcuje zbytkový hluk a vibrace. Poslední vrstvu tvoří protihlukový materiál, který zajišťuje finální zvukovou izolaci. Tento sofistikovaný systém tří vrstev zajišťuje, že se hluk z podvozku a pneumatik téměř vůbec nedostává do interiéru vozu.
Odhlučnění kufru
Odhlučnění zavazadlového prostoru probíhalo podobně jako u podlahy – s využitím třívrstvého systému. Aplikovali jsme antivibrační materiál na kovové části, čímž jsme minimalizovali přenos vibrací a zpevnili konstrukci vozu. Následovala akustická pěna vč protihlukového materiálu na dně kufru, která ještě více tlumí a zachycuje hluk od silnicea podvozku. Boční stěny a podběhy jsme navíc opatřili 10mm silnou vrstvou akustické pěny, která významně přispívá k redukci hluku v zadní části vozu.
Jak se odhlučňují dveře
Dveře vozu, které jsou náchylné k rezonancím a pronikání hluku z vnějšího prostředí, jsme odhlučnili ve třech vrstvách. První vrstvou byl antivibrační materiál aplikovaný na vnější plech dveří, což výrazně zlepšilo jejich pevnost a eliminovalo vibrace. Další vrstvu tvořil tenčí antivibrační materiál na vnitřním plechu, který snižuje přenos vibrací do kabiny a zlepšuje ozvučnici pro audio systém at už nově namontovaný nebo stávající z výroby.
Na tapecírung jsme aplikovali akustickou pěnu, která pohlcuje nežádoucí frekvence a eliminuje rezonance, čímž se zlepšuje celková akustika v kabině. Odhlučnění dveří zároveň zlepšuje projev reproduktorů, protože pevnější ozvučnice lépe reprodukuje nízké tóny a zajišťuje čistší zvuk.
Izolace podběhů
Podběhy jsou častým zdrojem hluku, protože přenášejí hluka vibrace od pneumatik a podvozku do interiéru vozu. Na kovové části podběhů jsme aplikovali antivibrační materiál, který výrazně snižuje vibrace. Následně jsme přidali vrstvu akustické pěny, která účinně tlumí hluk od pneumatik. Pěna je navržena tak, aby neabsorbovala vodu, a tím zůstala účinná za jakýchkoliv podmínek.
Plastové podběhy jsme vybavili sendvičovým materiálem, který snižuje hluk způsobený odletujícími kamínky a vibracemi. Pokud jsou podběhy látkové, materiál na ně neaplikujeme, protože by na tomto povrchu nedržel.
Reproduktory Helix
Ve voze jsme pro vylepšení zvuku nainstalovali do předních dveří reproduktory značky Helix řady PF. Tyto reproduktory jsou známé svým čistým a detailním zvukem s výraznými basy. Reproduktory Helix PF patří mezi nejlépe hodnocené ve své třídě a výrazně zlepšují celkový zvukový projev ve voze. Díky kvalitnímu odhlučnění a těmto reproduktorům si posádka může vychutnat špičkový zvuk i na delších cestách.
Subwoofer navíc
Kromě odhlučnění a instalace nových reproduktorů jsme se ve Fordu Mondeo Mk5 zaměřili i na zesílení basů a celkové zlepšení zvukové dynamiky audio systému. Pro tyto účely jsme do vozu domontovali zesilovač a subwoofer značky JBL, který je známý svým hlubokým a čistým basovým projevem. Tento subwoofer je umístěn v boxu, který zajišťuje optimální rezonanci a distribuci nízkých frekvencí, aniž by docházelo k přetížení nebo zkreslení zvuku.
Subwoofer JBL v boxu perfektně doplňuje basovou složku, kterou standardní reproduktory často nedokážou kvalitně zprostředkovat, a poskytuje silné, ale přitom vyvážené basy. Výsledkem je komplexní zvukový zážitek, kde si posádka může vychutnat jak jemné detaily, tak i silné basové tóny bez kompromisů na kvalitě.
Závěr
Ve Fordu Mondeo Mk5 jsme provedli kompletní vylepšení jak zvukové, tak komfortní stránky vozidla. Od důkladného odhlučnění celého interiéru, přes výměnu reproduktorů až po instalaci zesilovače a subwooferu JBL, jsme dosáhli komplexního řešení pro výrazně lepší jízdní zážitek.
Odhlučněním jsme eliminovali nepříjemné vibrace a hluk, který často proniká do interiéru a ruší pohodlí jízdy. Výměna reproduktorů za špičkové modely Helix PF přinesla detailní a vyvážený zvuk, který standardní audio systém nemůže nabídnout. Subwoofer JBL, umístěný v boxu, pak doplnil basovou složku a dodal zvuku potřebnou hloubku. Celkově se tedy podařilo vytvořit nejen dokonale odhlučněný interiér, ale také audio systém, který poskytuje lepší zvukový zážitek. Ford Mondeo Mk5 je teď připraveno na jakoukoli cestu – bez ohledu na to, zda jde o dlouhou dálniční jízdu nebo každodenní dojíždění do práce. Výsledkem je vyšší komfort, ticho v kabině a skvělý hudební projev.
Produkt | Množství | Cena | Celkem |
Adaptér repro 165mm Ford Fiesta / Focus / Mondeo | 1 ks | 225 Kč | 225 Kč |
Adaptéry k reproduktorovému konektoru Ford | 1 ks | 79 Kč | 79 Kč |
AGU pojistka zlatá 40A | 1 ks | 30 Kč | 30 Kč |
Audio System napájecí kabel 20 qmm - černý | 2 ks | 175 Kč | 350 Kč |
Audio System napájecí kabel 20 qmm - červený | 6 ks | 239 Kč | 1434 Kč |
Audio System Z-TSC 0,75 WT | 4 ks | 31 Kč | 124 Kč |
Termoakustický materiál Neoprene 3 | 2 ks | 230 Kč | 460 Kč |
Pojistkové pouzdro 1 pojistka 232326S | 1 ks | 160 Kč | 160 Kč |
Reproduktory Helix F62C | 1 ks | 3190 Kč | 3190 Kč |
Termoakustický materiál STP AeroFlex 10 | 2 ks | 350 Kč | 700 Kč |
Akustický materiál STP Biplast 10 | 29 ks | 220 Kč | 6380 Kč |
Antivibrační materiál STP Black Gold | 59 ks | 150 Kč | 8850 Kč |
Antivibrační materiál STP Black Silver | 10 ks | 130 Kč | 1300 Kč |
Textilní páska STP Madeline | 6 ks | 49 Kč | 294 Kč |
Protihlukový materiál STP Qattara | 25 ks | 249 Kč | 6225 Kč |
Subwoofer v boxu JBL STAGE 1200B | 1 ks | 3490 Kč | 3490 Kč |
Zesilovač Crunch GTO2125 | 1 ks | 3990 Kč | 3990 Kč |
Máte zájem o podobnou montáž? Napište nám.
Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.