Při koupi nového aktivního subwooferu dříve nebo později budete muset řešit otázku, kam s ním. Obecně vzato jsou ve voze dvě místa, která se k jeho instalaci nabízí – buď prostor pod sedačkou, nebo v kufru na místo rezervního kola, pokud výběr nepadl na aktivní subwoofer v klasické ozvučnici ( bedna ). Nutno podotknout, že ne každý vůz má pod sedačkou dostatek místa, takže bude nutné tento prostor nejdříve změřit a srovnat s rozměry uvedenými v parametrech subwooferu.
Připomínáme jen, že rozdíl mezi aktivním a pasivním subwooferem spočívá v tom, že k zapojení pasivního subwooferu budete potřebovat zesilovač, zatímco subwoofer aktivní ho má již zabudovaný.
Jaké jsou tedy výhody a nevýhody jednotlivých umístění a co od nich očekávat?
Aktivní subwoofer v rezervě
Pokud se rozhodnete váš aktivní subwoofer umístit do rezervy, umožní vám to pracovat s ozvučnicemi mnohem většího objemu než v případě umístění pod sedačkou. Zjednodušeně řečeno, dokonce i při stejném výkonu vždy vytáhnete lepší zvuk ze subwooferu umístěného v rezervě.
Příklady montáže aktivního subwooferu v rezervě :
Škoda Kodiaq - ESX V1100A
VW Golf VII - ESX V1100A
Mercedes-Benz C-Class - ESX V1100A
Díky velkým vibracím však důrazně doporučujeme komplet odhlučnění celého kufru. Jestli ale do celé záležitosti nechcete investovat tolik peněz, odhlučněte antivibračním materiálem alespoň spodní část kufru.
Foto: Odhlučnění pouze antivibračním materiálem StP Black Gold ( 2.3mm )
Pokud vám opravdu záleží na kvalitě vašich basů a chcete, aby váš čtyřkolový miláček pořádně duněl, jedná se o nejlepší řešení. Jako aktivní subwoofer do rezervy doporučujeme např. tento model: ESX V1100
Foto: Nainstalovaný aktivní subwoofer ESX V1100A do rezervy
Aktivní subwoofer pod sedačkou
V případě umístění subwooferu pod sedačkou je třeba brát v potaz skutečnost, že pracujete se značně omezeným prostorem (pokud tam vůbec nějaký je). Od malé „placky“ umístěné někde pod vaším pozadím nelze očekávat, že zahraje bůhvíjakou hitparádu, ale nutno podotknout, že ke zvýraznění basové linky bohatě postačí. Pro méně náročné posluchače je toto řešení více než dostačující.
Jako aktivní subwoofer pod sedačkou doporučujeme vybírat dle velikosti, tloušťky a přístupu k nastavovacím prvkům. Skvělou zkušenost máme s německým Audio Systemem US08 Active nebo velikostně se skvěle pod sedačku často vejde JBL Bass Pro SL2
Příklady montáže aktivního subwooferu pod sedačkou:
Škoda Karoq - JBL Bass Pro SL 2
Peugeot 308 - JBL Bass Pro
Ford Ranger - Audio System US08 Active ( obsáhlejší úprava auta )
Pokud vás napadlo, že zapojení subwooferu v rezervě bude určitě náročnější, protože je to přece dál, není tomu tak. Celý proces vyjde víceméně nastejno, nicméně v některých případech by se dalo říct, že je zapojení „placky“ dokonce i obtížnější, neboť vyžaduje odmontování sedačky a spoustu práce s umístěním.
Existuje samozřejmě i možnost pořídit si aktivní subwoofer v bedně, ale pokud už vůbec máte k instalaci oné bedny místo, má mnohem větší smysl koupit si kvalitní (a výkonnější) pasivní subwoofer se zesilovačem zvlášť.