Vlastníte automobil značky BMW a máte rádi kvalitní poslech hudby? Pak nám jistě dáte za pravdu, že tyto dvě věci nejdou moc dohromady, alespoň co se týče tovární audio výbavy vozů tohoto bavorského výrobce.Tovární ozvučení větší části vozového parku BMW je totiž spíše na podprůměrné úrovni. Pokud si tak chcete užít skutečně kvalitní zvuk, bude třeba jej nahradit lepší a výkonnější audio sestavou.Montáž nových reproduktorů se bude vždy odvíjet od továrního audio systému vozu. Ten totiž ovlivní její náročnost, volbu samotných komponentů a v neposlední řadě také časové a finanční náklady.
Video: kompletní upgrade HiFi 676 audio systému v BMW 4 Gran Coupé v montážní dílně 2din.cz
V současnosti lze narazit na tři hlavní varianty tovární audio výbavy
- Základní sound systém
- BMW HiFi 676 Sound System
- Harman/Kardon Surround Sound System
- Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System - dražší ekvivalent Harman / Kardon
Všechny tři konfigurace mají společný rozměr a tvar reproduktorů. Vždy se jedná o 10cm zařízení ve dveřích či např. v palubní desce, stejně jako basové repro pod sedačkami. U vyšších audio výbav mohou reproduktory být i v zadních sloupcích nebo stropnici, záleží tedy na originálním ozvučení a konkrétním modelu vozidla BMW.
Dále je nutné počítat s jistou záludností a to konkrétně s tím, že reproduktory disponují specifickým systémem uchycení a konektory. V rámci výměny tak lze použít pouze reproduktory speciálně vyrobené pro vozy BMW. Na trhu působí celá řada výrobců, kteří se tomuto přizpůsobili a nabízí řešení, které sednou jakémukoliv bavoráku. My však jdeme jinou cestou a nabízíme pouze ty nejkvalitnější komponenty, které hrají nejlépe v kombinaci se zesilovači s DSP procesory značky Match.
Video: návštěva v Německu, kde zdokonalujeme ladění zesilovačů s DSP procesorem značky Match, které používáme pro audio upgrade BMW
Pojďme se tedy společně podívat na jednotlivé tovární audio výbavy vozů BMW a říct si, jak je poznat a jak náročná bude jejich výměna.
Základní sound systém BMW
Základní varianta ozvučení vozů BMW je samozřejmě tou nejméně kvalitní. Zvuk linoucí se z reproduktorů postrádá jakékoliv detaily, charakter, je plochý a nezáživný. Pokud máte alespoň základní povědomí o audio sestavách, jistě vás zarazí fakt, že tato varianta postrádá jakékoliv výškové reproduktory. Kvůli absenci zesilovače je zvuk také příliš tichý a když přidáte hlasitost, začne být zkreslený.
K dispozici máte papírový subwoofer o průměru 165 mm pod sedačkou řidiče a spolujezdce a širokopásmové reproduktory ve předních a zadních dveřích. Jejich výkon je naprosto nedostačující a např. v USA nebo Kanadě se tento typ výbavy vůbec neprodává. Pokud byste od BMW čekali alespoň nějakou základní úroveň kvality, budete velmi zklamaní.
Jak to poznám a jak řešit výměnu
Nejdůležitějším rozpoznávacím rysem základní audio výbavy BMW je právě absence výškových reproduktorů, které se obvykle umisťují do A-sloupku. Sloupek nemá ani mřížku a je kompletně zaslepený.
Foto: porovnání originální záslepky a nové mřížky kam se bude umisťovat výškový reproduktor, který v základní audio výbavě chyběl z výroby
Samotná výměna reproduktorů a subwooferu je poměrně snadná, vyžaduje však koupi originálních mřížek BMW pro výškové reproduktory, bez kterých se bohužel neobejdete. U nás máte možnost tyto mřížky zakoupit, přičemž si účtujeme jejich reálnou hodnotu – nákupní cenu u BMW. Přesto však bohužel stojí kolem 3500 Kč vč DPH.
- Reproduktor v palubní desce vyměníme za komponentní Musway pro BMW CSB4.2C ( použije se pouze 1/2 sady, při výměně účtujeme pouze 1/2 sady ) - pokud auto má prostor pro repro ( poznáme zda na palubní desce je repro mřížka )
- Reproduktory v předních dveřích vyměníme za komponentní Musway pro BMW CSB4.2C + nahradíme záslepky originálními mřížkami
- Reproduktory pod sedačkou řidiče a spolujezdce vyměníme za basové Match BMW UP W8BMW-S
- Reproduktory v zadních dveřích vyměníme za koaxiální Musway pro BMW CSB42X ( pokud není možnost mít komponentní reproduktory s výškou )
Foto: srovnání záslepky v základním ozvučení a nové mřížky pro instalaci dodatečného výškového reproduktoru
Pokud budeme měnit všechny reproduktory, tedy přidáme výškové a vyměníme středové a basové pod sedačkou, dojde k několikanásobnému zvýšení kvality audia. Abychom dostali zvuk na ještě vyšší úroveň, doporučujeme všechny reproduktory napojit na zesilovač s DPS procesorem, a to minimálně na Match M 5DSP MK2 - napojení přední části auta. V případě přidání středového reproduktoru do palubní desky pak doporučujeme použít výkonnější, vícekanálový zesilovač Match UP 7DSP - napojení všech nově namontovaných reproduktorů. Náš zkušený technik s německou certifikací bude na montáž potřebovat zhruba 7-8 hodin. Navíc se nemusíte bát, že by váš vůz přišel o záruku.
BMW HiFi 676 Sound System
Kódy: S676A, S674A
Foto: dekódování vozidla BMW dle VIN. Takto vypadá výpis pokud máte příplatkový HiFi 676
Příplatková, stále však spíše nedostačující výbava. Zvuk je málo kvalitní, nemastný a neslaný, nabízí minimální detaily a obsahuje rušivé prvky.
Vůz v tomto případě obsahuje komponentní reproduktory ve předních dveřích a tím pádem již není nutné dokupovat nesmyslně drahý plast – domeček (mřížky). Palubní deska v této výbavě obsahuje středový reproduktor a pod sedačkou se o nevýrazné basy starají papírové, 200mm reproduktory. V zadních dveřích jsou pak buď komponentní reproduktory s oddělenou výškou nebo jako je tomu u BMW 4 Grand Coupé, v zadních dveřích pouze otvor pro jeden 10cm reproduktor, který měníme za koaxiální.
Jak to poznám a jak řešit výměnu
Tuto variantu poznáte podle komponentních reproduktorů v A-sloupcích, které nenesou žádné označení. V kufru pak najdete ještě zesilovač, který pohání veškeré reproduktory. Jedná se o 7kanálový, poměrně špatně vyladěný zesilovač od výrobce.
Foto: krytka výškového reproduktoru ve voze s audio výbavou Hi-Fi 676
Výměna je v tomto případě obvykle nejjednodušší, vše je řešeno Plug and Play. Středový reproduktor v palubní desce nahrazujeme komponentním, kde oddělíme střed a výšku, což zástavbě dodá velmi příjemný nádech. Reproduktory ve dveřích pak vyměníme za komponentní, stejné to bude v případě basových pod sedačkou a v zadních dveřích, kde eventuálně použijeme koaxiální (podle modelu vozu).
- Reproduktor v palubní desce vyměníme za komponentní Musway pro BMW CSB4.2C ( použije se pouze 1/2 sady, při výměně účtujeme pouze 1/2 sady )
- Reproduktory v předních dveřích vyměníme za komponentní Musway pro BMW CSB4.2C
- Reproduktory pod sedačkou řidiče a spolujezdce vyměníme za basové Match BMW UP W8BMW-S
- Reproduktory v zadních dveřích vyměníme za komponentní Musway pro BMW CSB4.2C nebo za koaxiální Musway pro BMW CSB42X ( pokud není možnost mít komponentní reproduktory s výškou )
Nedostačující zesilovač pak vyměníme za nejpropracovanější zesilovač značky Match UP 7 BMW. Není třeba stříhat žádné kabely, ale nastavení zvuku je třeba svěřit zkušenému odborníkovi. U nás v dílně takového máme, podobný typ přestavby svede provést pečlivě a naprosto kvalitně.
- Zesilovač v kufru vyměníme za Match UP 7BMW ( plug & play )
Foto: 7-kanálový zesilovač Match UP 7 BMW, který nahradí originální a to vše plug & play.
Harman / Kardon Surround Sound System
Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System
Kódy: S688A, S677A, S6F2A
Nejdražší a nejméně častá varianta tovární audio výbavy BMW je Harman / Kardon, přičemž kvalita ozvučení bohužel neodpovídá jeho ceně. Lze se setkat také s variantou Bowers & Wilkins. Zvuk není vyloženě nekvalitní, ale stále je možné jej nahradit vlastním audio systémem a dosáhnout tak lepších výsledků.
Foto: dekódování vozidla BMW dle VIN. Takto vypadá výpis pokud máte příplatkový Harman/Kardon
Veškeré reproduktory ve vozidle jsou v tomto případě komponentní, jen pod sedačkami najdete basové reproduktory o průměru 20 cm. Repra jsou umístěné nejen ve dveřích a palubní desce, ale i v zadní části stropnice.
Variantu Harman / Kardon najdete např. v novějších BMW řady 1 a 2, X1, X2 nebo i3, Bowers & Wilkins pak v řadách, 5, 6 a 7, stejně jako X5 a X6.
Foto: mřížka výškového reproduktoru v BMW s audio výbavou Bowers & Wilkins
Jak to poznám a jak řešit výměnu
Ozvučení tohoto typu poznáte jednoduše po nápisech harman/kardon na mřížkách (domečkách). V případě & Wilkins výrobci vzhledem k vyšší pořizovací ceně dali do sloupků mřížky imitující broušený hliník. Středové reproduktory ve dveřích pak zkrášluje průhlednější mřížka, za kterou je osazen perleťově bílý reproduktor. Vzhledem k využití optických kabelů se jedná o nejhorší možnost z hlediska montáže, stejně jako nejnákladnější konfiguraci. Komponenty nového systému je totiž třeba integrovat na tovární kabely.
Foto: srovnání zesilovače od BMW Harman/Kardon a zesilovač značky Match UP 7BMW
Přesto se však výměna vyplatí, neboť navzdory značné složitosti lze dosáhnout lepšího zvuku, než nabízí příplatková a upřímně řečeno předražená tovární varianta ozvučení. Je však třeba počítat s vyšší cenou a časovou náročností, nežli u varianty Hi-Fi 676.