Montáž nových reproduktorů je poměrně složitá věc. Pokud zrovna nejste majiteli novějších Mercedesů nebo BMW, kdy je výměna záležitostí typu plug and play, s největší pravděpodobností vás čeká několik hodin náročné práce. Zkušenému technikovi zabere montáž nového audia do jednoho páru dveří zhruba pět hodin (s tím, že se nemusí občas vymontovat i mechanismus držící stahovačku). Nezkušený motorista k tomuto času musí přidat ještě zhruba další tři hodiny. Svou roli hraje samozřejmě také kabeláž a její vedení. K montáži budete potřebovat klasické sady nářadí, stejně jako kombinačky, štípačky, pilky, pilníky nebo kvalitní lepidlo, které se nebude snadno tavit.
Sejmutí čalounění vozu
Nejprve budete muset sejmout čalounění (tapec, tapecírunk) dveří. Slouží k tomu nejrůznější nástroje nebo sady nástrojů. Zkuste se poohlédnout po nějakých plastových, abyste tak minimalizovali riziko poškození vozu. Budete potřebovat i obyčejný šroubovák nebo torks, kterým demontujete šrouby, které tapec drží. U většiny vozů se setkáte ještě s plastovými příchytkami, které vycvaknete opatrným tahem směrem k sobě. Pro tento účel byste měli použít také plastové špachtle, které umožní bezpečnější/šetrnější odcvaknutí. Dejte pozor na to, abyste odstranili opravdu všechny šrouby a aby tapec před samotnou demontáží nezůstal někde zacvaknutý, jinak byste ho mohli poškodit.
Demontáž původních reproduktorů
Následuje demontáž starých reproduktorů. Počínejte si opatrně a nebuďte netrpěliví. V případě korejských a japonských aut je obvykle potřeba křížový šroubovák, u vozů koncernu VW pravděpodobně budete muset vrtat. Kromě demontáže původních reproduktorů budete nejspíš muset odstranit i igelity, záslepky nebo plechové kryty držící mechanismus pro stahování oken. Po vytlumení vnější části dveří je třeba je vrátit zpět.
Vytlumení vnější části dveří
Jakmile se dostanete k vnější části dveří, můžete se pustit do její vytlumení vhodným antivibračním materiálem. Doporučujeme StP Black Gold ( 2.3mm ). Nejprve ale vnější plech pořádně očistěte a odmastěte, vosk, maziva, prach a jiné nečistoty by totiž mohly snížit kvalitu přilnavosti tlumicího materiálu. Při instalaci samotné antivibrační vrstvy polepte co možná největší plochu a nezapomeňte materiál pořádně přitlačit přítlačným válečkem , aby byla zajištěna maximální účinnost. Pozor, budete pracovat v prostředí plném ostrých plechů, nezapomeňte si proto vzít kvalitní ochranné rukavice. Uvnitř dveří jsou také dveřní výztuhy – ty nezalepujte (nepřelepujte je antivibračním materiálem).
Instalace repro podložky
Následuje montáž podložky pod repro. Na výběr máte ze dvou druhů – MDF (dřevěné s impregnací) a plastové. Volba závisí samozřejmě na tom, která podložka do vašeho vozu bude lépe pasovat. Obecně jsou dřevěné podložky samozřejmě ekologičtější. MDF podložky jsou většinou pokryté impregnační vrstvou, takže se nemusíte bát, že vám po nějaké době začnou hnít.
Instalace reproduktorů
Dalším krokem je montáž výškových reproduktorů, které se napojují buď napřímo skrz výhybku na originální dráty ve voze, nebo se propojují se středobasovým reproduktorem. Výškové reproduktory se obvykle montují do dveří nebo do sloupečků u čelního skla. S největší pravděpodobností je budete muset přilepit. Pro upevnění výškového reproduktoru doporučujeme použít dvousložkové lepidlo nebo tavnou pistoli s vyšší hranicí tavení, jinak by se lepidlo mohlo při vyšších teplotách roztéct.
Pokud máte kabelové redukce pro reproduktory, použijte je k jejich zapojení. Pokud ne, kabely budete muset střihnout a pořádně zaizolovat. Pro kvalitnější spoj doporučujeme spoje pájet!
Následuje montáž středobasového reproduktoru, který se obvykle zapojuje tam, kde byl původní středobasový reproduktor a kde již máte nainstalovanou podložku. V drtivé většině případů mají původní reproduktory ve dveřích rozměr 165 mm. Je třeba správně naměřit plus a mínus a ujistit se, že je polarita reproduktoru správně. Vše řádně zapojte a zkuste, jestli to funguje, jak má.
Vytlumení vnitřní části dveří
Vraťte na své původní místo záslepky a izolační plech a všímejte si také kabelů, aby nezůstaly někde uvolněné. Zaizolujte ty, které by mohly rezonovat. Je vhodné použít třeba speciální izolační pásku na kabely. Vnitřní část uzavřete dalším tlumícím materiálem, čímž vytvoříte kvalitnější ozvučnici. Doporučujeme použít StP Black Silver ( 2.0mm ). Pro ještě lepší efekt můžete pod antivibrační materiál dát speciální hliníkovou fólii ( v případě pokud máte technické otvory ve dveřích ). Opět platí stejná pravidla jako při montáži první tlumící vrstvy, tedy vyčištění a odmaštění, použití přitlačovacích válečků, nutnost použití ochranných rukavic a tak dále.
Vytlumení tapece
Před vrácením čalounění na původní místo ho ještě vytlumte akustickým materiálem, tak, aby nedocházelo k rezonancím plastu o kov. Doporučujeme StP Biplast 10. Místy pro zpevnění tapece můžete použít i antivibrační materiál, který je z 99 % plastový – na rovnější plochy můžete aplikovat pár menších kousků a teprve na ně nalepit materiál akustický. Před montáží nezapomeňte udělat otvory na šrouby, příchytky, táhla a konektory.
Nakonec zkontrolujte, zda je pevně zacvaknuté táhlo, aby v budoucnu nevyskočilo a nemuseli jste dveře rozebírat znovu. Současně zkontrolujte také všechny konektory, které také musí být zacvaknuté. Teprve poté vraťte tapec dveří na původní místo.
Doporučení: Občas se stává, že prasknou plastové cvočky. Je proto dobré je mít v zásobě, aby při nasazování tapece ani jeden nechyběl. V opačném případě totiž může docházet k vibracím, kvůli čemuž by odhlučnění dveří zcela postrádalo smysl.