Jak zapojit subwoofer do auta
Jste-li opravdovými milovníky kvalitního poslechu, jistě vám bude záležet také na kvalitě basů linoucích se z vašeho vozidla. Standardní reproduktory s nimi obvykle mívají problém. Naštěstí je tu řešení v podobě subwooferu, jenž dokáže pozvednout výkon vaší aparatury na další úroveň. Slouží ke zvýraznění basových linek.
Subwoofery mají obvykle tvar bedny a umísťují se do kufru, případně v na míru vyráběných ozvučnicích na strany kufru či do prostoru rezervy. Zařízení však může být i menší, tak, aby se vešlo pod sedačku, což je ale zpravidla na úkor výkonu. Zapojení subwooferu se odvíjí od toho, o jaký typ zařízení se jedná. Na druhu subwooferu závisí také to, jestli budete potřebovat zesilovač.
Jak propojit subwoofer s autorádiem
První možností jsou aktivní subwoofery, které jsou sice dražší, ale disponují již vestavěným zesilovačem, díky čemuž vám odpadnou starosti s jeho pořizováním. Pasivní subwoofery naopak zesilovač nemají a je třeba ho dokoupit, přičemž je třeba dbát na to, aby měl minimálně stejný výkon v RMS jako samotný subwoofer. Obecně však platí, že aby subwoofer pracoval správně a byl plně pod kontrolou, zesilovač musí být výkonnější cca o 20-30% udávaného výkonu RMS subwooferu.
V případě, že ve voze používáte původní autorádio z výroby, budete k připojení subwooferu potřebovat ještě high/low adaptér, pokud se subwoofer nezapojuje skrz vysoké úrovně. Pokud jste si však již pořídili nové, aftermarket rádio (Kenwood, Alpine, Pioneer), subwoofer zapojíte pomocí RCA kabelů.
Pamatujte na to, že u obou zapojení budete muset natáhnout ještě jeden vodič – takzvaný Remote ( pokud se nejedná o zapojení skrz vysoké úrovně ). Ten dává zesilovači příkaz, kdy se má zapnout a vypnout. Některé aktivní subwoofery však disponují také high/low vstupy s automatickým zapnutím/vypnutím, které umožňují zapojení signálu od rádia přímo do subwooferu. V takovém případě se zesilovač zapíná a vypíná sám když se sepne rádio, neboť detekuje signál z reproduktorů, a natažení vodiče Remote není nutné.
Příklady zapojení subwooferů
Nejčastěji se setkáte se subwoofery 2Ω nebo 4Ω a s jednou nebo dvěma cívkami. Pokud hodláte zapojit více subwooferů, změní se tím celková impedance, která je důležitá pro výběr a zapojení. Pozor, při nedodržení správného zapojení hrozí poškození zesilovače nebo subwooferu!
Níže uvádíme několik příkladů zapojení:
Subwoofer 4 Ω – klasické zapojení
Subwoofer 2 cívky 2x2 Ω – paralelní zapojení
Subwoofer 2 cívky 2x2 Ω – zapojení do série
Subwoofer 2 cívky 2x4 Ω – paralelní zapojení
Subwoofer 2 cívky 2x4 Ω – zapojení do série
2 subwoofery 1 cívka 4 Ω – paralelní zapojení
2 subwoofery 1 cívka 4 Ω – zapojení do série
2 subwoofery 2 cívky 2x2 Ω – paralelní zapojení
2 subwoofery 2 cívky 2x2 Ω – sériově-paralelní zapojení
2 subwoofery 2 cívky 2x4 Ω – paralelní zapojení
2 subwoofery 2 cívky 2x4 Ω – sériově-paralelní zapojení
Kabeláž
Samostatnou kapitolou jsou kabely, jimiž je třeba propojit okruh. Obvykle bývají součástí příslušenství k subwooferu, a pokud ne, tak je třeba dokoupit. Kabely se dělí na tři základní kategorie – reproduktorové, signálové a napájecí.
U aktivního subwooferu povedou kabely přímo do něj a u subwooferu pasivního do zesilovače. Napájecí kabel (+) je třeba vést do prostoru motoru a napojit jej na autobaterii. Pojistka takového okruhu musí být umístěna co nejblíže baterii (cca do 30 cm). Pojistka v pouzdře by měla vždy odpovídat hodnotě pojistce na zesilovači / aktivním subwooferu.
Druhý, uzemňovací (-), je třeba vést na kostru/kovovou část vozidla.