V dnešním světě, kdy jde vývoj nových vozů mílovými kroky kupředu, automobilky trestuhodně přehlížejí jeden důležitý prvek, jenž přímo souvisí s pohodlím posádky v autě. Řeč je samozřejmě o odhlučnění, na němž šetří všichni výrobci bez výjimky. Ve výsledku tak máme na trhu vozy i prémiových značek, v jejichž interiéru je až zbytečně hlučno. To nejen že zvyšuje míru únavy posádky na delších cestách, ale také negativně ovlivňuje kvalitu poslechu hudby. Jednoduše řečeno, ať máte v autě sebelepší audio systém, pokud není vůz kvalitně odhlučněn, své oblíbené skladby nebo podcasty vašich oblíbených tvůrců si nikdy nevychutnáte naplno. V jednom z našich dřívějších článků jsme se věnovali antivibračním materiálům jakožto první vrstvě odhlučnění. Dnes se zaměříme na vrstvu druhou, a sice akustické a termoakustické materiály, známé rovněž jako materiály protihlukové, zvukově izolační nebo zvukově pohltivé. O co se jedná, jakou funkci plní a proč jsou v autě důležité? Pojďme se na to podívat!
Jakou funkci plní akustické a termoakustické materiály?
Hlavní úkol akustického nebo termoakustického materiálu je jednoduchý – tento typ materiálu se stará o to, aby do vozu pronikalo co nejméně hluku. V praxi zabraňuje akustický materiál průniku určitých zvukových frekvencí do interiéru, případně pohlcuje nežádoucí frekvence. Od antivibračního materiálu, na který se obvykle lepí, se odlišuje tím, že funguje jako bariéra mezi hlukem zevnitř a interiérem vozu, zatímco antivibrační materiál cílí na rezonance od plechu, na nějž se aplikuje. Akustický nebo termoakustický materiál většinou vypadá jako vrstva pěny, jejíž tloušťka závisí na polepovaném místě. Pozor! Tento materiál je účinný pouze v případě, že není stlačený, v opačném případě nemá dost prostoru na to, aby nežádoucí hluk správně pohltil.
Jaké jsou nejdůležitější vlastnosti akustických materiálů?
Klíčovým parametrem je zde tloušťka – čím je daný materiál tlustší, tím více nežádoucího zvuku dokáže pohltit. Pokud tedy odhlučňujeme např. střechu, což je velký kus plechu, skrz nějž do vozu proniká velké množství hluku, měli bychom sáhnout po materiálu s tloušťkou alespoň 10-20 mm. Samozřejmě, v rámci montáží je třeba se řídit selským rozumem. Kupříkladu, pokud mezi střechou a stropnicí máme k dispozici jen 1 cm místa, akustický materiál nebude fungovat správně. Jak už jsme zmínili dříve, pokud bychom jej příliš stlačili, razantně by se to podepsalo na jeho účinnosti. Pozor! Zvukově pohltivé materiály se na rozdíl od těch zvukově izolačních vyznačují mimořádnou savostí. Nesmí se proto aplikovat na oblasti, kde se vyskytuje voda, což jsou třeba podběhy, vnější plechy nebo podlaha. Na to, jaké druhy akustických materiálů existují, se podíváme v následující části tohoto článku.
Jaké druhy akustických materiálu existují a jaké používáme?
Za akustický materiál se dá považovat spousta věcí – třeba i vata. My u nás na dílně v 2din.cz však používáme výhradně pěny od výrobců, které máme vyzkoušené a již se nám v praxi osvědčily. Díky certifikovaným materiálům špičkové kvality dokážeme snížit hluk ve voze o 2,5 až 4 dB, což už je razantní rozdíl. Již několik let používáme zboží světové jedničky v odhlučnění – firmy StP, avšak v našem asortimentu a v rámci námi realizovaných projektů najdete také materiály obdobně kvalitního výrobce CTK. Na našem webu najdete tyto materiály rozdělené do dvou základních kategorií:
- Zvukově izolační materiály, které velice účinně zabraňují šíření již vytvořeného hluku – díky své struktuře dokážou pohltit a eliminovat nepříjemné frekvence pronikající dovnitř skrz karoserii.
- Zvukově pohltivé materiály, jejichž úkolem je jednoduše pohlcování zvuků ve voze, jsou obvykle tvořeny polyuretanovou pěnou a díky své struktuře jsou velice flexibilní – při aplikaci dokážou kopírovat i zaoblené části vozu, aniž by to ovlivnilo jejich účinnost. Akustické pěny lze rovněž aplikovat i přes sebe, pokud to prostor umožňuje, čímž se vytvoří silnější vrstva a zvýší se celková efektivita odhlučnění. Za samostatnou podkategorii lze považovat tepelně izolační neboli termoakustické materiály, které se obvykle dávají do větších vozů, aby lépe držely teplo. I ty dokážou pohlcovat hluk, byť jsou trochu méně účinné než ryze akustické materiály. Zpozornět by zde měli majitelé nebo provozovatelé vozů jako jsou MB třídy V, VW Transporter, dodávky, minivany, minibusy, obytné vozy nebo velká SUV, ale i větší kombíky. Pokud rádi vyrážíte kempovat, termoakustické materiály vám rozhodně zpříjemní život.
Kde se akustické materiály používají?
Akustické pěny většinou v rámci odhlučnění fungují jako druhá vrstva. Aplikují se přímo na antivibrační materiály všude tam, kde je to možné, tedy mimo jiné na střechu, tapecírunk dveří, na páté dveře apod. Dříve jsme s nimi odhlučňovali i prostor kufru, nicméně nyní již máme k dispozici kvalitnější sendvičové materiály, které tuto funkci dokážou plnit mnohem lépe.
Závěrem
Akustické a termoakustické materiály se vyznačují opravdu širokým využitím. V rámci odhlučnění auta jsou nesmírně důležité, obzvláště pokud se vůz odhlučňuje třemi vrstvami materiálu. Tam totiž tvoří veledůležitou prostřední vrstvu, bez níž kvalitního odhlučnění jednoduše nelze docílit. Máte zájem o odhlučnění vašeho auta? Na našem webu najdete spoustu článků o tom, jak odhlučnit auto, 12 nejčastějších dotazů ohledně odhlučnění a také unikátní 3D konfigurátor, jenž vám umožní sestavit si balíček na míru. Chcete-li se objednat na odhlučnění, neváhejte a ozvěte se nám!
Zeptejte se nás
Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.