Antivibrační materiály – naprostý základ, bez kterého se u odhlučnění neobejdete

V dnešní době, kdy se v rámci výroby nových vozů šetří na všem, na čem se dá, má tento přístup negativní důsledky zejména pro jednu oblast – odhlučnění. Veledůležitý prvek, jenž bezprostředně souvisí s pohodlím posádky v autě a který přehlížejí všechny automobilky bez výjimky, ať už se jedná o německé prémiovky, asijské značky nebo výrobce amerických silničních korábů. Nekvalitní odhlučnění nejen že zvyšuje míru únavy posádky během delších cest, ale také ničí zážitek z poslechu hudby, kdy se sebelepší audio systém s drahými zesilovači a reproduktory nemá možnost správně prosadit. Naštěstí pro nás se s továrním stavem odhlučnění v autě spokojit ani zdaleka nemusíme. V tomto článku se zaměříme na alfu a omegu celého odhlučnění, a sice na antivibrační materiály. Naši technici bez nich nedají ani ránu a na našem webu jich najdete velkou spoustu. O co se jedná, jakou funkci plní a proč jsou v autě důležité? Pojďme se na to podívat!

Co jsou antivibrační materiály a jakou plní funkci?

Co se týče odhlučnění, existuje několik druhů materiálů, s nimiž pracujeme, mimo jiné materiály zvukově izolační, zvukově pohltivé, tepelně izolační nebo třeba multifunkční sendvičové. Nejdůležitější skupinou jsou však materiály antivibrační, které fungují jako první, nejdůležitější vrstva odhlučnění. Jejich hlavním úkolem je eliminovat vibrace a rezonance karoserie vozidla, přičemž podružným důsledkem jejich aplikace je zvýšení její celkové tuhosti. Vůz za provozu generuje různé vibrace. Reproduktory, motor, výfukový systém, převodovka, ale i silniční hluk – to vše způsobuje, že karoserie nepříjemně vibruje, a proto je záhodno tyto nežádoucí jevy řádně potlačit, což se dělá právě pomocí antivibračních materiálů. Když se řekne antivibrační materiál, v podstatě se dnes jedná o polymerní vrstvu na bázi butyl-kaučuku a hliníkovou fólii. Materiál sám o sobě připomíná gumu. Pokud máme být techničtí, úkolem antivibračních materiálů je zajistit, aby byl akustický ztrátový činitel co nejvyšší.

Obrázek

Jaké jsou nejdůležitější vlastnosti antivibračních materiálů?

Obrázek

Klíčovým parametrem je u antivibračních materiálů tloušťka. Ta ovlivňuje váhu materiálu, potažmo jeho cenu – existují ultra lehké typy antivibračních materiálů, které sice nabízí stejné vlastnosti jako jejich silnější protějšky, ale jsou zhruba třikrát dražší. U nás na dílně ultra tenké materiály aplikujeme na posuvné dveře, kde je motůrek a musí se dbát na správnou váhu, stejně jako na supersportovní automobily, kdy je důležité zachovat nízkou hmotnost vozu. Standardně se používají materiály s tloušťkou kolem 2,3 mm, nanejvýš 3 mm, které jsou více než postačující. Nabízejí také bezkonkurenční poměr cena-výkon. Na exponovaná místa, jako jsou mimo jiné podlaha nebo podběhy, lze aplikovat silnější materiál, klidně i 4mm. Konkrétní příklady materiálů najdete níže. Možná vás teď napadlo, že čím silnější vrstva antivibračního materiálu, tím bude jeho účinek znatelnější. Není tomu tak – z vlastní zkušenosti dobře víme, že aplikace antivibračního materiálu v nepřiměřeně silné vrstvě je naopak z hlediska celkového odhlučnění spíše kontraproduktivní, zejména na tenkém plechu.

Kam se antivibrační materiál aplikuje a jaké jsou jeho účinky?

Antivibrační materiál se lepí na kovové prvky vozidla – karoserii, střechu, vnější plechy, vnitřní plechy, kapotu, podběhy, páté dveře, ale třeba i do mezimotorového prostoru. Funguje jako první vrstva, na kterou se aplikují další typy materiálu, zejména protihlukové nebo akustické. Plechové části auta je důležité před aplikací řádně vyčistit a odmastit. Materiál také musí být řádně nalepený, čehož lze docílit mimo jiné pomocí přítlačného válečku, jenž používáme i u nás na dílně a který najdete i v nabídce našeho e-shopu. Možná se ptáte, v jakém množství by se měl materiál aplikovat? Málo, moc, nebo tak akorát? Obecně platí, že čím větší plochu antivibračním materiálem polepíte, tím bude kvalita odhlučnění znatelnější, zejména pokud na ošetřovanou část aplikujete další druhy materiálu. Aplikace rovněž zvedne váhu vozu a zvýší tuhost karoserie. Až budete zavírat dveře, budete mít pocit, že jste se rázem ocitli v autě o dvě třídy vyšším.

Obrázek

Antivibrační materiály – příklady

Obrázek

Antivibrační materiály – příklady U nás na dílně používáme několik druhů antivibračních materiálů, s nimiž máje skvělé zkušenosti a které můžeme s čistým svědomím doporučit.

  • STP Black Gold – naprostý základ, tloušťka 2,3 mm, velikost desky 50×37,5 mm, ideální poměr cena-výkon, široká škála uplatnění
  • STP Black Silver – tenčí, tloušťka 1,8 mm
  • STP Bomb Aero – prémiový materiál využívající technologii AERO, velikost desky 53×37,5 mm, tloušťka 4,2 mm Asi vás nepřekvapí, že naším oblíbeným výrobcem antivibračních materiálů je STP. Můžeme však doporučit i výrobky jeho konkurenta – CTK.

Závěrem

Jak už jsme zmínili v úvodu, antivibrační materiály platí za alfu a omegu celého procesu odhlučnění. Vyznačují se opravdu širokým využitím a fungují jako veledůležitá první vrstva, na kterou se pak aplikují další typy materiálu, jež plní jiné úkoly. Pokud máme být upřímní, bez kvalitního antivibračního materiálu kvalitního odhlučnění jednoduše nelze docílit. Máte zájem o odhlučnění vašeho auta? Na našem webu najdete spoustu článků o tom, jak odhlučnit auto, 12 nejčastějších dotazů ohledně odhlučnění a také unikátní 3D konfigurátor, jenž vám umožní sestavit si balíček na míru. Chcete-li se objednat na odhlučnění, neváhejte a ozvěte se nám!

Zeptejte se nás

Povinné pole
Povinné pole

Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána.
Vyplňte všechna povinná pole.