Odhlučnění mezimotorového prostoru neboli torpéda je jednou z několika možnosti potlačení hluku od samotného motoru, a to jak u dieselů, tak u benzinových agregátů. Chcete-li maximálně potlačit hluk vycházející od motoru, bude nutné odhlučnit nejen torpédo, ale i další části vozu. POZOR! U některých vozů nelze torpédo rozebrat a mezimotor tak nelze odhlučnit. V drtivé většině případů to však možné je.
Jaký typ hluku se potlačuje odhlučněním torpéda?
Při řádném odhlučnění mezimotorového prostoru nacházejícího se pod čelním sklem je ve vozech s dieselovými agregáty potlačen nepříjemný kmitočet chodu, jenž proniká do vozidla skrz mezimotorovou přepážku. V případě benzinových motorů při nastartovaném voze agregát není až tak slyšet, ale i zde proniká do auta nepříjemný hluk, a to zejména při vyšších otáčkách
1.Demontáž stěračů a původního krycího plastu
K odhlučnění torpéda je ve většině případů nutné sundat stěrače, které jsou uchycené na jejich pohánějícím mechanismu. Za účelem jejich bezpečného odmontování používáme speciální nástroj. V dalším kroku se demontuje samotný krycí plast, který chrání mezimotor před vodou a případným usazením listí. Slouží k tomu demontážní sada na plasty, jež umožňuje pohodlnou demontáž plastových prvků krytu torpéda, aniž by hrozilo jejich poškození. V případě některých vozů, např. Mercedes-Benz V Class, se za účelem efektivnějšího odhlučnění sundává také mechanismus stěračů, jenž je obvykle uchycen pomocí trojice šroubů. Po kompletní demontáží stěračů máme perfektní přístup k torpédu auta a můžeme se vrhnout na přípravu jeho povrchu pro odhlučnění.
2.Příprava plochy torpéda a aplikace antivibračního materiálu
Dokonalé přilnavosti antivibračního materiálu lze docílit pouze řádným vyčištěním a odmaštěním mezimotorového prostoru. V těchto prostorách se občas vyskytuje i drobné odhlučnění již z výroby, které se taktéž odstraňuje. První krok tedy spočívá v odstranění veškerých nečistot, zatímco druhý v odmaštění, nejlépe pomocí účinného odmašťovače značky Auto Finesse – All Purpose Cleaner. Tento produkt se neředí a lze jej rovnou nastříkat na zašpiněný a mastný povrch. Díky vysoké efektivitě čističe jej lze otřít již po pouhé jedné minutě působení. Aplikaci odmašťovacího prostředku opakujeme až do doby, dokud na povrchu nezbude žádná špína ani mastnota. Během používání čističe se doporučujeme chránit latexovými rukavicemi. Po řádném vyčištění a odmaštění povrchu již můžeme přistoupit k aplikaci antivibračního materiálu.
Na vyčištěnou a odmaštěnou plochu mezimotoru nalepíme antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm. Materiál se aplikuje pouze na kov (u některých vozů je mezimotorový žlábek plastový). Pozor na nežádoucí přelepování otvorů pro šrouby nebo držáky kabelů, stejně jako lepení materiálu na plastové kryty vzduchového filtru apod. Pro dosažení maximální účinnosti antivibračního materiálu je nutné použít přítlakový váleček. Vyvarujte se vzniku vzduchových bublin, které snižují efektivitu materiálu. Pokud si při aplikaci takovéto bubliny všimnete, stačí ji jemně rozříznout a materiál znovu řádně zaválečkovat, čímž zajistíte jeho maximální přilnavost. Pro odhlučnění torpéda si v drtivé většině případů vystačíme s 2–4 kusy antivibračního materiálu, vždy ale záleží na odhlučňované ploše.
3.Aplikace protihlukového materiálu
Po přípravě plochy mezimotoru a aplikaci antivibračního materiálu je možné přistoupit k druhému kroku, jenž spočívá v zamezení pronikání určitých frekvencí skrz přepážku torpéda. Používáme k tomu protihlukový materiál StP Aeroflex Neoprene 10. Jedná se o účinný materiál pro potlačení hluku s tloušťkou 1 cm, jenž díky speciálnímu složení a uzavřené struktuře povrchu nesaje vodu ani oleje. Můžete si tak být jistí, že nebude zadržovat mezimotorovou vodu, která tak nebude v těchto prostorách působit neplechu.
Protihlukový materiál se aplikuje jako druhá vrstva na antivibrační materiál StP Black Gold. Chcete-li dosáhnout jeho maximální účinnosti, doporučujeme nejdříve odmastit hliníkový povrch samotného antivibračního materiálu, čímž se zabrání jeho možnému odlepení v budoucnu. Ačkoliv materiál není nutné válečkovat, na dílně to pro jistotu stejně děláme, přičemž dáváme pozor, abychom nepoškodili povrch této pěny a zároveň se ujistili, že je každý centimetr čtvereční materiálu řádně přilepený. V rámci aplikace si většinou vystačíme s jedním až dvěma kusy StP Aeroflex Neoprene 10.
Po aplikaci druhé vrstvy již můžeme vrátit na místo jak mechanismus stěračů a plastový kryt, tak stěrače samotné. Během montáže mechanismu se vždy ujistěte, že jste řádně utáhli všechny šrouby, zatímco v případě plastů dejte pozor, aby správně seděly a těsnily. V opačném případě by do mezimotoru zbytečně pronikala voda.
Souhrn materiálů pro odhlučnění mezimotorového prostoru
- 4× antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí
- 2× termoakustický/protihlukový materiál StP Aeroflex Neoprene 10 pro zachycení akustického hluku od motoru
Materiály v takovémto počtu jsme použili na odhlučnění vozu Mercedes-Benz V Class. U vozů ostatních značek podobné třídy či se stejnou velikostí torpéda lze očekávat podobné výsledky. U některých torpéd bude spotřeba materiálu menší, jelikož prostor není tak velký. Odhlučnění mezimotorového prostoru je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku ve voze – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.