Jak na ideální odhlučnění stropu auta?

Většina lidí podléhá mylné představě, že odhlučnění stropu vede pouze k omezení hluku vytvářeného deštěm nebo menšími kroupami. Tyto faktory jsou ale pouze zlomkem toho, čeho lze řádným odhlučněním střechy dosáhnout. V tomto článku se dozvíte, jaký typ hluku odhlučnění střechy auta potlačuje a jaké materiály je k tomu nutné použít.

Jaký typ hluku lze potlačit odhlučněním stropu auta?

Pomocí naší metody odhlučnění střechy auta lze dosáhnout nejen výše uvedené změny při dešti nebo kroupách, kdy je menší pravděpodobnost poškození střechy z venku krupobitím, ale také zamezení nepříjemným rezonancím. Obecně zde platí pravidlo, že čím větší plocha střechy, tím větší je hluk při využívání vozidla na silnici. Vzhledem k tomu, že střecha vozu má mimořádně malou tloušťku a někdy je poměrně velká (obzvlášť u dodávek a kombíků), dochází při jízdě nejen na dálnici k vzniku určitých nepříjemných frekvencí. Není přitom vždy jasné, že za těmito pazvuky stojí právě střecha. Aplikace jednotlivých vrstev odhlučňovacích materiálů vede nejen k jejímu zpevnění a odhlučnění, ale také zabraňuje šíření akustického hluku v autě. V případě volby termoakustického materiálu je navíc snadnější udržet ve voze nastavenou teplotu.

1.Demontáž původní stropnice

Demontáž stropnice vozu vyžaduje odstranění mnohem více částí než by se na první pohled mohlo zdát. Jelikož je stropnice zpravidla jedním z prvních dílů, které se do auta dává při výrobě, je nezbytné demontovat prakticky celý interiér. Na naší dílně většinou začínáme demontáží sedaček a všech sloupků ve voze a pokračujeme odstraněním bočnic kufru, což je dost častý krok, který ale záleží na modelu auta. Odhlučnění stropu provádíme vždy při kompletním odhlučnění vozu, kdy se demontuje i původní koberec. Pro demontáž stropnice je často zapotřebí i speciální sada nářadí pro odstranění cvočků a úchytů madel nebo stínítek. Vyndání stropnice z vozu je práce pro 2–3 lidi.

strop_origo 

Následně můžeme přejít k dalšímu kroku, a to k přípravě povrchu pro aplikaci antivibračního materiálu. POZOR! U některých vozů je již z výroby k plechu střechy přilepený rádoby odhlučňovací materiál, jenž nelze odstranit – hrozí totiž poškození střechy auta. Většinou se jedná o vozy VW Passat B8, novější Citroeny nebo vozy prémiových značek typu Audi či BMW.

2.Příprava plochy stropu pro aplikaci první vrstvy antivibračního materiálu

Antivibrační materiál hraje při každém odhlučnění roli první, nejdůležitější vrstvy – bez něj by odhlučnění vozu jednoduše postrádalo smysl. Ještě než nalepíme a přiválečkujeme první vrstvu materiálu, je nutné plochu stropu řádně odmastit. Pokud na střeše vašeho vozu není žádný akustický materiál z výroby, vystačíte si s klasickým lihem. Potíž nastává, když je na střeše nalepené akustické vlákno z recyklovaného materiálu. Po odstranění této látky ze střechy po ní zůstanou části lepidla nebo i kusy odhlučnění samotného. V takovýchto případech se neobejdete bez prostředku pro odstranění lepidel Auto Finesse Obliterate. Po odstranění všech zbytků původního odhlučnění stropnici ještě jednou odmastěte lihem nebo univerzálním čističem a odmašťovadlem Auto Finesse All Purpose Cleaner. Doporučujeme pracovat v latexových rukavicích, aby nedošlo ke kontaktu prostředku s kůží. Následně přichází nejdůležitější krok, a to aplikace samotného antivibračního materiálu.

Jako první vrstvu pro zamezení rezonancí použijeme vysoce efektivní antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm. Materiál se lepí pouze na rovnou plochu střechy, výztuhy se nechávají nepolepené. Aby antivibrační materiál fungoval tak, jak bylo zamýšleno, je nutné jej řádně přiválečkovat speciálním přítlačným válečkem. V případě vzniku vzduchových bublin je stačí jednoduše rozříznout nožíkem a plochu znovu převálečkovat, čímž se vzduch vytlačí ven.

strop_antivibracni

3.Odhlučnění stropu akustickým/termoakustickým materiálem

Následuje krok číslo tři, tedy aplikace akustického nebo termoakustického materiálu.

3.1 Aplikace akustického materiálu

Jako druhou vrstvu použijeme velice účinný materiál Stp Biplast 10 o tloušťce 10 mm, který slouží k zamezení šíření akustického hluku. Tento materiál díky otevřené struktuře povrchu pohlcuje frekvence již vzniklého hluku a zamezuje tak jeho průniku do interiéru vozidla. Ještě než přistoupíme k aplikaci akustického materiálu StP Biplast 10 na antivibrační materiál StP Black Gold, je vhodné odmastit povrch hliníkové fólie přiválečkovaného materiálu, k čemuž si vystačíme s klasickým lihem. Akustickou pěnu s lepící vrstvou aplikujeme na antivibrační fólii všude tam, kde již je Black Gold. Pro jednoduší montáž lze akustickou pěnu aplikovat i na samotnou stropnici – usnadní to práci, zatímco efekt zůstane víceméně stejný.

strop_biplast

3.2 Aplikace termoakustického materiálu

Postup pro nalepení termoakustického materiálu je stejný jako v případě aplikace materiálu akustického. Na naší dílně používáme osvědčenou termoakustickou pěnu StP Aeroflex Neoprene 10 o tlouštce 10 mm. Pro nalepení druhé vrstvy není nutné používat přítlačný váleček. Materiál stačí na odmaštěnou plochu přilepit a přitlačit ručně. Platí však pravidlo, že v tomto termoakustickém materiálu nesmí vzniknout vzduchová bublina – ta by totiž měla uzavřenou strukturu a na rozdíl od Biplastu se vzduch sám nevytlačí. Doporučujeme lepit pěnu vždy od okraje a postupně polepovat celou plochu tak, aby se zamezilo vzniku vzduchových bublin mezi materiálem a první vrstvou.

strop_akusticky

Po nalepení druhé vrstvy se můžeme vrhnout na skládání stropnice. Doporučujeme označit veškeré demontované komponenty včetně šroubků, aby při skládání nedošlo k jejich ztrátě. Tím se zajistí i jednoduší vracení části interiéru auta na původní místo.

Souhrn materiálů pro odhlučnění stropu auta

  • 7–8× antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí střechy auta. V případě větší plochy střechy nutno použít větší množství
  • termoakustický materiál StP Aeroflex Neoprene 10 pro zachycení akustického hluku a udržování teploty interiérového prostoru. V případě použití akustické pěny StP Biplast 10 použijeme ekvivalent množství antivibračního materiálu, a to 7–8 kusů

Materiály v takovémto počtu jsme použili na odhlučnění střechy vozu střední třídy Škoda Octavia 3 v provedení sedan/liftback. U vozů ostatních značek podobné třídy či ve verzi kombi nebo u dodávek je nutné počítat s větším množství materiálů, vše závisí na velikosti plochy. Odhlučnění stropu auta je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku ve voze – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.