Antivibrační materiál je alfou a omegou odhlučnění, neboť účinně eliminuje nežádoucí vibrace a rezonance, což značně snižuje míru, v jaké do interiéru vozu proniká nízkofrekvenční hluk. V rámci odhlučnění vozidel je použití antivibračního materiálu pomyslným prvním krokem – tvoří první vrstvu před zvukově izolačním materiálem, jenž se aplikuje jako vrstva druhá.
My v 2din.cz používáme antivibrační materiál v několika vrstvách, což nám umožňuje dosáhnout mimořádných výsledků. Navíc vzhledem k tomu, že používáme různé druhy stejného typu materiálu, je odhlučnění z rukou našich zkušených techniků skutečně znát.
V tomto článku se podrobně zaměříme na klíčové vlastnosti, funkce, správné postupy při aplikaci a rozdíly mezi různými typy antivibračních materiálů. V neposlední řadě vám ukážeme, jak vypadá postup odhlučnění různých částí vozidla.
Jaké jsou hlavní funkce antivibračních materiálů?
Jak už jsme zmínili v úvodu, antivibrační materiály hrají klíčovou roli v eliminaci vibrací a rezonancí karoserie auta. Zároveň zvyšují její celkovou tuhost. Zdrojem těchto nežádoucích vibrací mohou být různé faktory spojené s provozem auta, například chod motoru, přenos výkonu z převodovky, výfukový systém, reproduktory nebo také hluk od vozovky.
V prvním kroku odhlučňování vozu se zaměřujeme právě na eliminaci těchto vibrací pomocí kvalitního antivibračního materiálu, jenž aplikujeme v několika vrstvách. Antivibrační materiál se vždy aplikuje jako primární vrstva odhlučnění, aby tyto nežádoucí vibrace účinně pohlcoval. Jakmile je antivibrační materiál přilepený na místě, zpravidla následuje aplikace zvukově izolačního a akustického materiálu.
Další důležitou funkcí antivibračních materiálů je schopnost snížit hluk, jenž přichází zejména s nízkými frekvencemi, jako jsou například vibrace způsobené pneumatikami a vozovkou. Z tohoto důvodu se účinnější (tlustší) antivibrační materiály často aplikují na přední a zadní podběhy, stejně jako na podlahu vozidla. K podružným, avšak pozitivním důsledkům použití antivibračního materiálu se řadí zpevnění tenkých plechů automobilu, zlepšení antikorozních vlastností a v případě aplikace na dveře i výrazné zlepšení akustických podmínek ve voze.
Účinek aplikace antivibračního materiálu lze jednoduše ověřit poklepáním na plech – pokud je řádně odhlučněný a vytlumený, neměl by „zvonit“.
Z čeho se antivibrační materiály skládají a jaké mají vlastnosti?
Antivibrační materiály pro odhlučňování vozidel prošly v posledních letech razantním vývojem, a to jak z hlediska složení, tak vlastností. Vývojáři těchto materiálů se snaží maximalizovat jejich účinnost, snížit hmotnost a současně zajistit, aby se snadno používaly.
V minulosti se auta odhlučňovaly těžkými bitumenovými materiály, které měly vysokou hmotnost a poměrně nízkou účinnost. Tyto materiály navíc bylo nezbytné před aplikací nahřát a byly citlivé na teplotní změny, což způsobilo, že v zimě praskaly a létě se zase roztékaly. Současné antivibrační materiály na bázi butyl-kaučuku, zejména butylové antivibrační materiály, už těmito problémy netrpí.
Butyl-kaučuk je odolný vůči změnám teplot, mnohem účinnější, lehčí a má lepší pevnost díky hliníkové fólii. Hliníková fólie u těchto materiálů může mít různou tloušťku, což má vliv nejen na celkovou pevnost, ale hlavně na to, kolik práce vyžaduje jejich aplikace. Standardně se používají fólie o tloušťce 60 až 100 μm, ale existují i materiály s vyšší tloušťkou nebo dvěma fóliemi pro maximální pevnost. Ty nejkvalitnější materiály se skládají ze speciálních směsí, které zajišťují vysokou účinnost při zachování nízké hmotnosti.
V rámci výběru vhodného antivibračního materiálu je klíčovým parametrem i hmotnost – u některých částí auta, třeba podlahy nebo podběhů, je vhodnější sáhnout po silnějším materiálu, byť se dnes setkáte se snahou o snížení hmotnosti kde to jen jde. Pouze silnější materiál dokáže účinně odstranit vibrace a snížit nízkofrekvenční hluk.
Co se týče silnějších materiálů, my v 2din.cz nedáme dopustit na STP Black Gold (tloušťka 2,3 mm), který používáme k odhlučnění podlahy i podběhů (v několika vrstvách) nebo o něco silnější materiál a nástupce Black Goldu, STP Devil's Gold (tloušťka 3.0mm). Alternativou je ještě silnější STP Bomb Aero (tloušťka 4,2 mm), jenž se aplikuje pouze na kovovou konstrukci vozidla. a musí se brat v potaz že se jedná o špatně poddejný materiál a musí se řádně nahřát. Zároveň se jedná o jeden z TOP učinných antivibračních materiálu na světe ve své kategorii.
Tyto materiály se vyznačují vysokou hodnotou akustického ztrátového činitele – na tento důležitý faktor se zaměříme v další části tohoto článku.
Proč je akustický ztrátový činitel klíčový?
Pokud se o oblast odhlučnění vozidel aktivně zajímáte, možná vám neuniklo, že renomovaní výrobci uvádějí u svých antivibračních materiálů hodnotu akustického ztrátového činitele, známého též jako mechanical loss factor – MLF. Můžete se setkat i s jinými označeními, jako jsou KMP, ILC a další, přičemž konkrétní zkratky závisí na tom, jak se tato vlastnost v té či které zemi překládá.
Bez ohledu na označení však vždy jde o akustický ztrátový činitel, vyjádřený desetinným číslem, například 0,35.
Pokud se zamýšlíte, který antivibrační materiál pro vás bude vhodný, tuto hodnotu rozhodně vezměte v potaz. Materiálům, u nichž není akustický ztrátový činitel vůbec uvedený, se vyhněte, nebo si vyžádejte technickou dokumentaci produktu. Buďte opatrní i vůči trikům některých prodejců, kteří tuto hodnotu mohou záměrně navyšovat – pokud si nejste jistí, navštivte oficiální stránky výrobce.
Co přesně toto číslo znamená?
Akustický ztrátový činitel vyjadřuje schopnost materiálu absorbovat zvuk a přeměňovat energii vibrací na energii tepelnou. Maximální teoretický ztrátový činitel je 1, což znamená nulové vibrace. Čím vyšší je hodnota činitele, tím lépe daný materiál odvádí svou práci.
V praxi to znamená, že materiál s hodnotou akustického ztrátového činitele 0,55 je účinnější než jiný antivibrační materiál s hodnotou akustického ztrátového činitele 0,33. Vězte však, že tato hodnota závisí na mnoha faktorech, přičemž klíčovými jsou kvalita a složení antivibračního materiálu a samozřejmě jeho tloušťka. Obecně platí, že čím je materiál tlustší, tím má vyšší hodnotu MLF.
Možná vás teď napadla otázka, jaká hodnota MLF je optimální a jak tlustý by měl materiál vlastně být. Na to bohužel neexistuje jednoznačná odpověď. Každá část vozidla vyžaduje materiál s jinou účinností. Kupříkladu, co se týče odhlučnění dveří, chcete-li zlepšit akustické podmínky ve voze, bývá postačující antivibrační materiál o tloušťce 2 mm s MLF 0,25.
Naopak pro odhlučnění podlahy nebo podběhů je takový materiál zcela méně nevhodný – jeho účinnost je v těchto oblastech menší.
Jak správně aplikovat antivibrační materiál?
Odhlučnění vozidla často stojí a padá s precizní prací a správným postupem. Ty nejkvalitnější materiály, třeba výrobky věhlasných značek STP a CTK, poskytují maximální přilnavost, jsou odolné vůči extrémním teplotám a zachovávají si své vlastnosti po celý život vozu. Avšak i tyto kvalitní antivibrační a zvukově izolační materiály mohou správně fungovat jen v případě, že je majitel vozu, případně zkušený technik (třeba z naší pražské dílny) správně nalepil.
Prvním a zcela zásadním krokem je důkladné odmaštění povrchu. Bez něj by antivibrační materiál na karoserii nedržel tak, jak má, a mohl by se samovolně odloupnout. Odmašťovadel je na trhu celá spousta – my doporučujeme zejména univerzální čistič a odmašťovač Auto Finesse Verso All Purpose Cleaner.
Ať už ale sáhnete po čemkoliv, důležité je, aby na povrchu nezůstaly sebemenší zbytky mastnoty. Plechy u dnešních vozidel bývají často ošetřené různými vosky, které je nutné pečlivě odstranit.
Vzhledem k tomu, že antivibrační materiály fungují i jako antikorozní ochrana, se nemusíte obávat, že by vám vůz po odstranění továrních maziv mohl začít rezivět.
Nepostradatelným pomocníkem při aplikaci je přítlačný váleček, který si můžete pořídit v našem e-shopu v různých velikostech a provedeních. Antivibrační materiály dosahují 100% účinnosti pouze tehdy, jsou-li pevně přitlačeny k povrchu (bez bublinek).
Správná aplikace antivibračního materiálu krok za krokem
Začněte tím, že vyberete vhodný rozměr materiálu – podle plochy, na kterou jej budete aplikovat. Vždy se snažte plánovat dopředu a materiál pokud možno nestříhejte. V některých případech můžete materiál použít i v původní formě nebo jen s minimálními úpravami.
I když se s menšími kousky lépe manipuluje, překrýváním se zbytečně zvyšuje celková výška odhlučnění a současně se zvyšuje i riziko vniknutí vlhkosti a vzduchu mezi jednotlivé kusy materiálu, pokud to dělá nezkušený člověk.
Věc samozřejmě závisí na členitosti daného povrchu, stejně jako na tom, jak moc je dané místo exponované – u zadních podběhů se stříhání materiálu téměř jistě nevyhnete. Nicméně v případě podlahy, střechy, dna kufru, dveří a jiných velkých ploch je i pohodlnější pracovat s materiálem v větších plátech.
Antivibrační materiál požadovaného tvaru nalepte na odmaštěný povrch a následně jej pečlivě přitlačte válečkem. Další kus překryjte okrajem předcházejícího materiálu a opět důkladně přitlačte. Materiál aplikujte vždy na celou plochu – neměly by vzniknout mezery, ty by mohlo snižovaly celkovou účinnost odhlučnění. U silnějších materiálů s tloušťkou 4 mm a více je lepší jednotlivé kusy nepřekrývat a aplikovat je vedle sebe.
Jakmile budete mít nalepenou první vrstvu, můžete se pustit do aplikace druhé, třetí i dalších vrstev odhlučnění.
Jaký druh antivibračního materiálu zvolit pro jednotlivé části vozu?
Jak už jsme nastínili dříve, volba antivibračního materiálu (typ, tloušťka) by měla záviset na části vozu, kterou se chystáte odhlučnit. Zdůrazňujeme, že antivibrační materiál je schopen eliminovat i pronikání hluku o nejnižších frekvencích, což druhá vrstva zvukově izolačního materiálu nedokáže.
Nízkofrekvenční hluk vzniká zejména od pneumatik a obecně od okolního silničního hluku, především od vozovky.
Ke klíčovým faktorům se řadí i cena, protože logicky, čím je materiál účinnější, tím je dražší. Je proto vhodné stanovit si rozpočet a zvážit zamýšlenou účinnost s přihlédnutím k celkové hmotnosti odhlučnění. Existuje přímá úměra mezi účinností materiálu, jeho hmotností a cenou. V následující části článku si jednotlivé oblasti ukážeme podrobně.
Můžete samozřejmě zvolit i ekonomičtější varianty, za předpokladu, že dodržíte doporučenou tloušťku. Mějte však na paměti, že antivibrační materiál představuje pouze první krok k efektivnímu odhlučnění vozidla. Druhým krokem je aplikace zvukově izolačního materiálu, jenž pohlcuje hluk středních a vysokých frekvencí.
Pokud se necítíte na odhlučnění své pomoci, máme pro vás dobrou zprávu a to, že to můžeme udělat za vás. Více informací o naší službě odhlučnněí auta zde. Pokud nevíte kolik přibližně materiálu potřebujete na odhlučnění auta, zkuste náš 3D konfigurátor.
Odhlučnění podlahy
Podlaha je oblast, odkud do kabiny vozu proniká nejvíce nízkofrekvenčního hluku od pneumatik, převodovky, motoru, výfuků apod., nehledě na hluk od vozovky. Co se týče antivibračních materiálů, podlahu zpravidla odhlučňujeme jako první vrstvou StP Black Gold nebo StP Devil's Gold.
Na téma odhlučnění podlahy jsme si pro vás připravili obsáhlý samostatný článek – Jak na dokonalé odhlučnění podlahy auta? V něm jsme detailně popsali celý postup, od demontáže interiéru, přes přípravu plochy, až po samotnou aplikací materiálu.
Odhlučnění střechy
Odhlučnění střechy se vám může na první pohled jevit jako zbytečné, avšak má smysl – antivibrační materiál zde nejen že zamezí vibracím a hluku např. od kapek deště nebo krup, ale také celkově zpevní konstrukci střechy. Střecha je mimochodem prakticky největší rezonanční plocha s nejtenším plechem.
I zde jsme pro vás připravili samostatný článek – Jak na ideální odhlučnění stropu auta?
Kromě antivibračního materiálu se zde pracuje s několika druhy termoakustického nebo akustického materiálu.
Odhlučnění dveří auta
Dveře auta se odhlučňují ze dvou hlavních důvodů. Jednak aby se zamezilo vibracím, hluku a nepříjemným rezonancím, ale taky aby se zlepšily akustické podmínky ve voze – vytlumením dveří vznikne kvalitní ozvučnice pro reproduktory, které tak budou hrát čistěji a bez nežádoucích interferencí.
Hledáte-li podrobné informace, jak správně demontovat tapecírunk, připravit plochu na aplikaci materiálu a čím vším vlastně dveře odhlučnit, přečtěte si náš samostatný článek – Jak perfektně odhlučnit dveře auta?
Odhlučnění kapoty
Odhlučnění kapoty se zpravidla provádí, aby se snížil hluk od motoru. Jedná se o část vozu, která při chodu agregátu výrazně rezonuje. U dieselových motorů je situace o dost horší než u benzinových – kapota se za jízdy rozrezonuje a začne vytvářet nežádoucí hluk, jenž jen zesiluje hluk od motoru jako takového.
Automobilky v dnešní době bohužel šetří na čem se dá a tyto „odtučňovací kůry“ se zpravidla týkají také čelního skla, které je u novějších aut tenčí nežli u starších.
I v tomto případě jsme pro vás připravili samostatný, podrobný článek, v němž se dozvíte vše potřebné – Jak na odhlučnění kapoty auta?
Odhlučnění kufru
Odhlučnění kufru je velice důležitý zásah, který vede k potlačení hluku ze zadní části auta. Tento krok vede k razantnímu potlačení hluku zejména u vozů typu kombi nebo hatchbacků.
Odhlučnění kufru se provádí v několika vrstvách a používá se při něm několik druhů materiálu, kromě antivibračního také materiál sendvičový a akustický.
Přečtěte si náš článek – Jak nejúčinněji odhlučnit kufr auta?
Odhlučnění podběhů
Pokud máte u svého auta možnost odhlučnit podběhy, pak byste tuto možnost měli využít. Je ale důležité zmínit, že odhlučnění pouze podběhů postrádá smysl – většinou se provádí doplňkově v rámci kompletního odhlučnění auta. Jen tak totiž docílíte kýženého výsledku.
Na téma odhlučnění podběhů jsme si pro vás připravili dva samostatné články, v nichž najdete veškeré důležité informace:
Jak nejúčinněji odhlučnit přední podběhy?
Jak nejlépe odhlučnit zadní podběhy auta?
Odhlučnění dveří kufru
Také dveře kufru se odhlučňují pomocí antivibračního materiálu. Stejně jako u podběhů se jedná o doprovodnou záležitost, která vede k celkovému zlepšení podmínek ve voze.
I zde používáme antivibrační materiál ve spojení s dalšími akustickými materiály.
Podrobný článek - Jak odhlučnit páté dveře auta?
Odhlučnění mezimotoru
Odhlučnění mezimotorového prostoru neboli torpéda je jednou z několika možnosti potlačení hluku od samotného motoru, a to jak u dieselů, tak u benzinových agregátů. Chcete-li maximálně potlačit hluk vycházející od motoru, bude nutné odhlučnit nejen torpédo, ale i další části vozu.
Mějte však na paměti, že u některých vozů nelze torpédo rozebrat a mezimotor tak nelze odhlučnit. V drtivé většině případů to však možné je.
Také v tomto případě jsme si pro vás připravili samostatný článek – Jak dokonale odhlučnit prostor mezimotoru?
Několik tipů na závěr
Chcete se podívat, jak by mohlo v praxi vypadat odhlučnění právě vašeho vozu? Seznamte se s našim unikátním 3D konfigurátorem, v němž si můžete vytvořit odhlučnění podle jednotlivých částí vozu. U každé části najdete informace o použitých materiálech a ceně.
Případně si můžete vybrat i jeden z naší čtveřice balíčků odhlučnění, které jsou určené jak pro nenáročné klienty, tak pro ty náročnější, kteří nesnesou sebemenší kompromis.
V sekci věnované montážím si pak můžete prohlédnout, jak pracují naši technici – nejen na odhlučnění vozu, ale také na montážích nových audio systémů nebo multimédií.
Zeptejte se nás
Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.