Odhlučnění vozu je něčím, co zaručeně zvýší jízdní komfort ve vašem voze a současně dovolí vychutnat si naplno vaši audio sestavu. A nás moc těší, že vás toto téma velmi zajímá. Připravili jsme si pro vás 12 nejčastějších dotazů naších zákazníků ohledně odhlučnění a odpovědi na ně.
1. Proč se odhlučnění neprovádí hned při výrobě auta ve stejném rozsahu, jako u vás na dílně?
Důvodů je hned několik. Jedním z hlavních je ekologie, kdy EU dost tlačí na automobilky, aby neustále snižovaly hmotnost vyráběných vozů. To totiž vede ke snižování emisí CO2, avšak za cenu určitých nevýhod při provozu automobilu – nižší hmotnost způsobuje větší hluk ve voze.
Druhý důvod je ryze ekonomický. Prvek odhlučnění je u mnoha automobilek (včetně Škody nebo VW) vesměs přehlížen, a to z důvodu poměrně vysoké nákladnosti. Otázka odhlučnění je proto vnímána až jako druhotná.
Třetí důvod lze snadno popsat opět prostřednictvím nám tolik blízkého koncernu VW. Škoda totiž nemůže být tišší než Volkswagen, zatímco VW nemůže být tišší než prémiové Audi. Je zde tedy jakási posloupnost značek, kdy se status značky odráží i v kvalitě odhlučnění.
2. Co ovlivňuje hluk v autě?
Na hluk ve voze má vliv celá řada faktorů. Zmíníme např. tloušťku kovových částí auta, množství a kvalitu akustických nebo antivibračních materiálů, aerodynamiku – konstrukci karoserie modelu, podvozek, uložení kol, gum aj.
Když vezmeme v potaz např. zmiňované obutí, platí pravidlo, že čím větší kola, čím nižší profil gumy a čím větší její šířka, tím je vůz samozřejmě hlučnější. Pokud srovnáme sedany např. s kombíky, vozy kombi jsou hlučnější, protože hluk z kufru má volnou cestu do kabiny řidiče.
3. O kolik decibelů/procent se sníží hluk ve voze při kompletním odhlučnění?
Jak už jsme zmiňovali výše, hluk ve voze je ovlivňován řadou faktorů a situace je u každého vozu zcela individuální. V řeči čísel ale při kompletním odhlučnění můžeme mluvit o snížení v hodnotě 2,5 až 4 decibelů, kdy 1 dB můžeme přirovnat k 10 %. V horším případě se tedy celkový hluk sníží o 20–25 %, zatímco v těch lepších o 30–40 %.
4. O kolik naroste hmotnost automobilu při kompletním odhlučnění?
V případě kompletního odhlučnění vozu, tedy střechy, podlahy, kufru a všech ostatních částí, se hmotnost vozu zvýší o zhruba 50-80 kg( dle typu auta ). Pokud vezmeme v potaz skutečnost, že je průměrná hmotnost automobilu 1300 kg, nejedná se o nijak závratné číslo. Možná vás teď napadlo, že zvýšení hmotnosti vozu musí nutně vést ke zvýšení spotřeby. Není tomu tak. Dodatečných 60 kg spotřebu zpravidla vůbec neovlivní, a pokud ano, tak pouze minimálně.
5. Za jak dlouho stíháte provést kompletní odhlučnění?
Pokud na voze pracují 3-4 technici, obvykle to zvládnou během dvou dnů. Auto přitom rozeberou skoro na atomy a pak zase složí zpátky dohromady. Pokud se během této doby bez vašeho miláčka jednoduše neobejdete, nabízíme možnost zapůjčení našeho firemního vozu zdarma.
6. Co přesně získám kompletním odhlučněním auta?
Kompletní odhlučnění automobilu vede k výraznému zvýšení jízdního komfortu, a to zpravidla o celou jednu třídu. Dále se zlepší akustické vlastnosti interiéru a s tím i poslech hudby, nelze zapomínat ani na zlepšení konverzace s ostatními pasažéry ve voze. Na železničních přejezdech nebo nerovnostech bude vůz lépe držet pohromadě a tudíž bude mnohem bytelnější.
7. Vztahuje se na vaši práci nějaká záruka?
Ano, na naše odhlučňovací práce dáváme záruku. Pokud by se něco stalo po uplynutí záruční doby, určitě se u nás zastavte. Rádi s vámi probereme všechny možnosti.
8. Jak je to se zárukou auta?
Vzhledem k tomu, že jsme už na naší dílně měli obrovskou spoustu zcela nových nebo zánovních vozů, jejichž majitelé se na záruku ptali přímo u oficiálních dealerů, máme odpověď přímo od zdroje. Pokud se v rámci odhlučnění nezasahuje do elektroinstalace a pouze se vylepuje akustické a antivibrační materiály, nemá to na záruku vliv. Ta dál běží standardně.
9. Nezačnou po odhlučnění vrzat plasty?
Na tuto otázku existuje velmi jednoduchá odpověď: Nikoliv. Vrzání plastů je jedním z hlavních důvodů, proč k nám zákazníci jezdí. Tím hlavním je samozřejmě snížení hluku v autě, ale ve spoustě vozidel vydávají plastové části nejrůznější pazvuky a klienti nás prosí o jejich odstranění. Proto se v rámci odhlučnění vozu zaměřujeme i na tyto části.
10. Jak snížit hluk od motoru?
Spousta lidí si myslí, že ke snížení hluku od motoru stačí odhlučnit kapotu. To je ale to nejmenší, co se v tomto směru dá udělat. Kromě kapoty totiž odhlučňujeme i mezimotorový prostor, ale hlavně celou přední část vozidla.
11. Při poslechu hudby je slyšet nepříjemné rezonance. Jak na ně?
I tady je odpověď poměrně jednoduchá – musíme odhlučnit dveře. V rámci jejich odhlučňování používáme metodu tří vrstev. První vrstvou je vrstva antivibračního materiálu, kterou používáme na vnější část plechu. Stejnou vrstvu lepíme i na vnitřní část plechu, zatímco na tapecírunk používáme akustickou pěnu. Jen tento postup vede k dosažení maximálního efektu.
12. Jak snížit hluk od vozovky nebo pneumatik?
Možná vás napadlo, že ke snížení hluku od vozovky postačí odhlučnit podběhy. Bohužel to není pravda. Odhlučnění podběhů je jen bonusem k odhlučnění kompletně celé podlahy a kufru, což je v této situaci nejefektivnější řešení. I u podlahy v drtivé většině případů používáme v rámci odhlučnění metodu tří vrstev materiálu – antivibrační, akustickou a protihlukovou. Totéž platí i u kufru, byť se zde bude postup místy trochu lišit.
Líbil se vám náš článek a máte zájem o odhlučnění vašeho čtyřkolého miláčka? Zastavte se u nás! Rádi to s vámi probereme.