Jak perfektně odhlučnit dveře auta?

Odhlučnění dveří provádíme z toho důvodu, abychom snížili průnik hluku zvenku do interiéru vozu. Podružným benefitem řádného odhlučnění je však i zkvalitnění akustického projevu reproduktorů. Jak přesně docílíme potlačení hluku, co tím získáme a jaký je vlastně postup? To vše se dozvíte v tomto článku.

Jaký typ hluku se potlačuje odhlučněním dveří?

Určitě to znáte – jízda rušnými městskými ulicemi může být vlivem hluku od ostatních automobilů, sirén a jiných provozních faktorů často až nesnesitelná. Hluk v interiéru je někdy opravdu velký a je namístě jej řádně potlačit – řešením je naše čtyřvrstvá metoda, která se soustřeďuje právě na tento typ hluku a kromě toho vede i ke zlepšení akustického projevu reproduktorové sestavy ve voze. Dveře auta se zpevní, basová složka získá na hustotě a v neposlední řadě se zamezí nejčastějšímu problému, a to rezonancím dveří při vyšších hlasitostech poslechu hudby.

1.Demontáž tapce dveří

K odmontování originálního tapce dveří budeme potřebovat sadu nářadí, která zajistí bezproblémovou demontáž bez poškození. Často se používají nejrůznější šroubováky, torxy, goly a také plastové demontážní sady pro demontáž plastových dílů.

Jakmile demontujeme tapec dveří, musíme vzít v potaz, že se jako první bude odhlučňovat vnější plech. V drtivé většině případů stačí odstranit plastový kryt vnitřku, případně igelitovou folii u korejských a japonských vozů. Dostaneme se tak k vnějšímu plechu, který budeme odhlučňovat skrz technické otvory. U některých značek, např. u novějších Volv či vozů Hyundai i30, je plastový kryt vnitřního plechu přidělaný k vnitřní části, což si žádá jeho demontáž. Často je na něm i stahovací mechanismus, takže se zde neobejdete bez vytažení skla dveří. V tomto článku naleznete fotografii, která znázorňuje právě tu složitější demontáž, kdy bylo nutné vyndat kompletní mechanismus.

dvere_origo

2.Příprava plochy vnějšího plechu dveří na aplikaci první vrstvy antivibračního materiálu

Jakmile demontujeme tapec a případně i stahovací systém, můžeme přistoupit k přípravě plochy na aplikaci první antivibrační vrstvy, která se lepí na vnější plech dveří. K odmaštění plochy můžeme použít obyčejný líh, za předpokladu že není příliš špinavá. V opačném případě doporučujeme použít čistič a odmašťovač All Purpose Cleaner značky Auto Finesse. Ten stačí aplikovat na povrch a po zhruba jedné minutě můžeme plochu otřít. Postup opakujte až do úplného vyčistění – doporučujeme použít latexové rukavice, aby se zabránilo případnému kontaktu roztoku s kůží.

Následně již můžeme přistoupit k aplikaci antivibračního materiálu StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm, který nalepíme na plochu vnějších dveří tak, aby nepřekrýval výztuhy. Spousta automobilek v dolní části dveří používá vosk, který zlepšuje odtok vody do odtokových kanálků/otvorů ve spodní části dveří. Při aplikaci v dolní části auta se proto řiďte selským rozumem a materiál nedotahujte až k dolnímu spoji dveří, ale vždy nechte zhruba 5–7 cm nad spojem volných. Na této povoskované části by vyválečkování materiálu nebylo reálné. Pokud máte ve dveřích pouze technické otvory, materiál nalepte pouze tam, kam dosáhnete válečkem. Válečkování materiálu přítlačným válečkem je totiž důležitý krok, bez kterého by účinnost antivibrační ochrany nebyla 100%.

dvere_antivibracni_material

3.Aplikace protihlukového materiálu

Aby bylo odhlučnění vozu kompletní a maximálně účinné, jako druhou vrstvu doporučujeme aplikovat protihlukový materiál. Ten se lepí přímo na již nalepený StP Black Gold, který stejně jako plech pod ním musíme nejdříve řádně připravit – odmastit jeho hliníkovou fólii. Zde si vystačíme s klasickým lihem.

Co se týče protihlukového materiálu, máme skvělé zkušenosti s CTK Multimat Pro o tloušťce 5,5 mm. Tento materiál spadá do kategorie sendvičových materiálů, a to díky složení z akustické pěny, která je určená pro použití v prostorách s výskytem vody. Kromě toho má i druhou vrstvu, která taktéž nesaje kapaliny.

dvere_protihlukovy_material

Po nalepení StP Black Gold a CTK Multimat Pro můžeme uzavřít technické otvory. Pokud nebyla nutná demontáž stahovacího mechanismu, můžeme přistoupit k aplikaci antivibračního materiálu na vnitřní plech. V případě, že se stahovačka odmontovávala, musíme dbát na řádné vrácení skel a mechanismu na původní místo a ujistit se, že jsme vše namontovali správně.

dvere_vnitrni_origo

4.Aplikace antivibračního materiálu na vnitřní plech

Vnitřní plech je většinou docela čistý a k jeho odmaštění nám proto postačí klasický líh. Za účelem aplikace na vnitřní plech používáme nepatrně tenčí materiál než v případě plechu vnějšího. Konkrétně se jedná o StP Black Silver o tloušťce 1,8mm2,0 mm. Ten podobně jako v předchozích krocích nalepíme a řádně přiválečkujeme. Pozor na otvory pro šrouby a cvočky, které jsou na tapci pro přichycení – nesmí se přelepit. Pokud máte pocit, že je svazek kabelů vedený podél vnitřního plechu uvolněný a mohl by i po odhlučnění rezonovat (což by neměl), můžete jej pro jistotu omotat speciální páskou StP Madeline a uvolněné části kabelu bodově přelepit kousky StP Black Silver pro lepší uchycení.

dvere_vnitrni_antivibracni_a_akustika

Pokud máte při aplikaci antivibračního materiálu obavy, že přesáhnete okraje, kde se tapec dveří dotýká kovu, můžete olepit obvod tapce na plechu viditelnou páskou. Získáte tak jistotu, že při vrácení tapce zpět na místo nebude materiál vyčuhovat ven mimo tapec dveří.

dvere_olepene_ochrana

5.Polep tapce dveří akustickou pěnou

Máme zde poslední krok, který uzavírá kapitolu odhlučnění dveří. Spočívá v ošetření tapce dveří speciální akustickou pěnou – na naší dílně používáme vysoce účinnou akustickou pěnu StP Biplast 10 o tloušťce 10 mm. Díky polepu tapce tímto materiálem zabráníme v poslední fázi průniku hluku, který bude zachycen pěnou díky otevřené struktuře materiálu. Materiál se lepí přímo na tapec, tak, aby se pokryla celá jeho plocha. Pozor na otvory na šrouby, aby vrácení tapce zpět na místo proběhlo bez zádrhelu. Jako bonus ještě plastové tapce polepujeme na okrajích speciální páskou StP Madeline, tam, kde se tapec dotýká plechové části dveří. Díky tomu máme vždy 100% jistotu, že zamezíme rezonancím. Pokud máte pocit, že rezonují i části pro ovládání oken, můžete ošetřit páskou Madeline i je a podlepit plastové spoje. Nasazení tapce musí proběhnout hladce – při jeho nacvaknutí zpět na místo nesmí být přelepené otvory pro šrouby nebo cvočky. Jakmile jsme si jistí, že tapec správně „sedí“, přitlačíme jej a následně přišroubujeme šrouby.

dvere_zadní_akustika

Souhrn materiálů pro odhlučnění jednoho páru dveří auta

  • antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí u vnějšího plechu dveří
  • 5x protihlukový materiál CTK Multimat Pro pro izolaci a zamezení průniku hluku do interiéru auta skrz vnější plech dveří - jako druhá vrstva 
  • 5x antivibrančí materiál StP Black Silver pro zpevnění konstrukce dveří - vnitřní plech
  • 6x akustická pěna StP Biplast 10 pro zabránění šíření hluku skrz dveře vozidla - tapec dveří
  • 2x páska proti vrzání StP Madeline 

Materiály v takovémto množství jsme použili na odhlučnění vozů střední třídy Hyundai i30 a Škoda Octavia III. U vozů ostatních značek podobné třídy či se stejnou velikostí dveří lze očekávat podobné výsledky. U některých dveří, jako je např. Hyundai i30, aplikujeme více materiálu na vnější plech, ale díky strukturovanému povrchu plastového krytu vnitřních dveří se aplikuje minimální množství materiálu StP Black Silver. Naopak u Škoda Octavia III nebo Superb III máme o něco horší přístup k vnějšímu plechu, a proto lze očekávat menší spotřebu StP Black Gold a CTK Multimat Pro. Vnitřní plechy zde mají přijatelnou strukturu pro aplikaci StP Black Silveru po celé ploše.

Dveře jsou ale pouze jednou z mnoha částí auta, které lze řádně odhlučnit – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.