Odhlučnění kufru je velice důležitý zásah, který vede k potlačení hluku ze zadní části auta. Tento krok vede k razantnímu potlačení hluku zejména u vozů typu kombi nebo hatchbacků, u klasických sedanů nebo liftbacků je výsledný efekt méně znatelný. Odhlučnění kufru se provádí v několika vrstvách a používá se při něm několik druhů materiálu.
Jaký typ hluku lze potlačit odhlučněním kufru auta?
Jak již bylo napsáno výše, odhlučnění kufru je veledůležitý krok, který při správném provedení vede k výraznému ztlumení hluku proudícího ze zadní části vozu k řidiči a spolujezdcům. Hluk pocházející z kufru vzniká v provozu – jedná se jak o aerodynamický hluk zejména při vyšších rychlostech, tak o hluk přicházející od spodní části vozu, tedy od vozovky. Dalšími původci hluku jsou také podběhy, které jsou největším kamenem úrazu zejména při vyšších rychlostech – při rychlé jízdě proniká do interiéru více hluku od kol a chrlí se do přední části auta. Kromě odhlučnění kritických částí při práci izolujeme i samotné plasty speciální páskou, aby se za jízdy nevytvářely zbytečné rezonance plastu o plech.
1.Demontáž kufru auta
Abychom mohli řádně odhlučnit kufr, musíme nejdříve demontovat veškeré tapce a čalounění uchycené na bočnicích kufru a na podlaze. Odmontování těchto částí většinou vyžaduje nejrůznější šroubováky, torxy a speciální plastovou sadu pro demontáž plastových částí, která zamezí poškození plastových krytů. U některých vozů jsou tapce uchycené pomocí velkého množství šroubků, takže je namístě připravit si několik nadepsaných/barevně rozlišených krabiček pro jejich třídění. Významně to usnadní jejich zpětnou montáž. Jakmile budeme mít rozebraný kufr, můžeme přistoupit k přípravě jeho plochy na aplikaci první, antivibrační vrstvy materiálu.
2.Příprava plochy kufru na aplikaci antivibračního materiálu
Základem všeho je vždy antivibrační materiál, který zamezí šíření vibrací a kromě toho díky řádnému pokrytí ztlumí i hlasité nárazy od tlumičů, které způsobují nepříjemný hluk na nerovnostech nebo méně kvalitních silnicích s výmoly apod. Před samotnou aplikací materiálu je nezbytné přistoupit k řádnému vyčištění a odmaštění plochy, na kterou jej budeme lepit. Pokud máte v kufru větší drobky nebo nějaký jiný odpad, začněte s vysavačem a teprve poté odmašťujte – buď obyčejným lihem nebo pomocí vysoce efektivního odmašťovadla a čistícího prostředku v jednom All Purpose Cleaner značky Auto Finesse.
Antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm se aplikuje na spodní část/dno kufru, podběhy a případně také na vnitřní části blatníků. Poté, co polepíme celou dostupnou plochu, je antivibrační materiál nutné pořádně přiválečkovat speciálním přítlačným válečkem. Jen tak totiž budeme mít jistotu, že bude 100% účinný. Pokud byste chtěli podběhy vytlumit ještě více, můžete na ně z vnitřní části nalepit i silnější antivibrační materiál StP Bomb Aero, což je vysoce efektivní antivibrační materiál o tloušťce 4,2 mm. Pozor, před nalepením je nutné jej nahřát. StP Bomb Aero se většinou používá pouze na místa s největší zátěží, čili na podběhy, ale musíme brát v potaz, že se jedná o dražší materiál, se kterým se navíc pracuje hůř než s Black Gold.
3.Aplikace protihlukového a akustického materiálu – druhá a třetí vrstva
Jakmile je StP Black Gold řádně přiválečkovaný, následuje odmaštění hliníkové fólie tohoto materiálu – plochu totiž potřebujeme připravit na aplikaci druhé vrstvy materiálu. Zde si vystačíme s klasickým lihem nebo jakýmkoliv jiným odmašťovadlem.
V rámci kompletního odhlučnění kufru používáme o něco více různých materiálů nežli např. u podlahy. Pro dosažení nejlepších výsledků aplikujeme na dno kufru špičkový funkční materiál CTK Multimat Evo o tloušťce 7,5 mm. Tento materiál díky svému složení spadá do kategorie sendvičových materiálů – působí jak akusticky, tak i protihlukově. Obě vrstvy materiálu jsou k sobě přidělané napevno a nelze je oddělit. Díky akustické vrstvě dokáže materiál roztříštit určité frekvence pronikající skrz karoserii a antivibrační materiál, zatímco vrstva protihluková slouží jako blokátor, který vzniklý hluk odráží zpět.
Následuje vnitřní část podběhů, kterou odhlučňujeme pomocí akustické pěny snižující míru průniku hluku od vozovky. Nejúčinnějším materiálem (i na blatníky) je zde StP Biplast 10 o tloušťce 10 mm. Pokud je ve voze dostatek místa, můžeme případně použít také StP Biplast 20 o tloušťce 20 mm. Tímto materiálem oblepíme komplet podběhy a blatníky, čímž dosáhneme skvělého efektu odhlučnění. Pokud je na podbězích místa opravdu hodně, můžeme namísto Biplastu použít materiál StP Bromo. Také on spadá do kategorie sendvičových materiálů, kdy je jedna jeho vrstva tvořena klasickým Biplastem 10, zatímco vrstva druhá je protihluková a tvoří ji StP Noiseblock o tloušťce 2,0 mm. Tento materiál však doporučujeme nalepit pouze na horní část podběhu – v případě jeho aplikace na boční část směřující do vnitřního prostoru kufru je dost pravděpodobné, že bude překážet při zpětné montáži bočnic, které by mohly hodně pružit.
Pokud se v kufru auta nachází elektroinstalační vedení, pro jistotu můžeme dráty olepit speciální páskou StP Madeline, která zabraňuje nejrůznějšímu klepání, vrzání a drnčení kabeláže o plech. Páskou můžeme olepit i okraje samotného tapce, jenž může drnčet při styku s karoserií vozidla.
POZOR! Pokud vlastníte vůz v provedení sedan nebo liftback, musíte se připravit na to, že je odhlučnění prostoru kufru v případě těchto karoserií poměrně náročné. Je zde totiž menší prostor pro práci, vzhledem k čemuž může odhlučnění trvat o něco déle než u vozidel typu kombi nebo hatchback.
Po aplikaci veškerého materiálu se můžeme vrhnout na vrácení všech částí kufru na původní místo. Připravili jste si krabičky na šroubky a máte i nafocený samotný postup demontáže? Pak by to měla být hračka.
Souhrn materiálů pro odhlučnění kufru auta
- 17× antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí a vibrací kufru auta. V případě větší plochy podlahy nutno použít větší množství materiálu
- 12× protihlukový materiál CTK Multimat Evo pro izolaci a zamezení průniku hluku do interiéru auta
- 10× StP Biplast 10 pro zabránění šíření hluku skrz podběhy a blatníku vozidla
Materiály v takovémto množství jsme použili na odhlučnění podlahy vozu střední třídy VW Golf VII v provedení kombi. Množství materiálu vždy závisí na velikosti plochy vozidla, vzhledem k čemuž je ideální si vždy změřit a spočítat, kolik m2 materiálu bude zhruba potřeba. Odhlučnění kufru auta je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku ve voze od vozovky a zadní části auta – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.