Odhlučnění pátých dveří se v drtivé většině případů neprovádí samostatně – zpravidla se na tuto část zaměřujeme při odhlučnění kufru, aby bylo ošetření zadní části auta kompletní.
Jaký typ hluku lze potlačit odhlučněním pátých dveří/víka kufru auta?
Při odhlučnění pátých dveří vozu zamezujeme průniku hluku vznikajícího díky aerodynamice v zadní části auta. Nejvhodnější je tedy v případě vozů typu kombi, které mají větší odpor vzduchu než např. sedany. I z toho důvodu je odhlučnění pátých dveří efektivní zejména při vyšších rychlostech. Díky odhlučnění víka kufru zamezíme také případným rezonancím plastových částí, které by mohly drnčet při poslechu hudby, obzvláště pokud je součástí výbavy vozu subwoofer.
1.Demontáž krytu pátých dveří
Abychom demontovali plasty nebo kryt víka kufru, který je občas látkový, budeme potřebovat plastovou demontážní sadu. Ta zajistí, že při práci nepoškodíme plasty. Kromě toho budeme potřebovat ještě šroubováky nebo torxy. Demontáž této části auta je poměrně jednoduchá a nevyžaduje žádné další složité kroky.
2.Příprava plochy víka kufru na aplikaci první vrstvy antivibračního materiálu
Po demontáži krytu víka kufru se můžeme vrhnout na přípravu plochy na aplikaci antivibračního materiálu, která spočívá v jejím řádném odmaštění. Pro zpevnění plechu používáme antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm – stejně jako v ostatních odhlučňovaných částech vozu zde tento materiál hraje roli základního odhlučnění. StP Black Gold aplikujeme na rovnou plochu, výztuhy nepolepujeme. Materiál lepíme pouze tam, kam pohodlně dosáhneme přítlačným válečkem. Ten poslouží k zajištění toho, aby byla účinnost antivibračního materiálu co možná nejvyšší.
3.Aplikace akustického materiálu jako druhé vrstvy
Jako druhou vrstvu aplikujeme speciální materiál StP Aeroflex Neoprene 10 o tloušťce 10mm, který slouží jako akustická bariéra pro pohlcení vzniklého hluku. Materiál je tvořen speciální pěnou, která je vyrobena speciálně pro prostory, kde se může vyskytovat voda. Pokud se tedy v pátých dveřích vyskytne nějaká vlhkost, můžete si být jistí, že ji tento materiál nenasaje a nezačne hnít. Před aplikací je nezbytné odmastit hliníkovou fólii antivibračního materiálu StP Black Gold, teprve poté můžete přistoupit k lepení Neoprene 10. StP Aeroflex Neoprene se nemusí válečkovat – stačí jej přitlačit rukou, aby se přilepil na hliníkovou fólii.
4.Aplikace akustického materiálu na krýt víka kufru
Co se týče plastového krytu pátých dveří, aplikujeme na něj speciální akustickou pěnu s lepící vrstvou. Stejně jako v předchozích krocích bude nejdříve nutné kryt řádně odmastit a teprve poté na něj nalepit akustickou pěnu StP Biplast 10 o tloušťce 10 mm. Tato vrstva díky své struktuře pohlcuje akustický hluk pronikající ze zadní části auta. Abychom zabránili i drnčení plastů, používáme speciální pásku StP Madeline, kterou aplikujeme na okraje plastového krytu. Plast tak nebude v kontaktu s kovovou částí pátých dveří, díky čemuž nebudou vznikat nežádoucí rezonance. Pokud je kryt pátých dveří vyroben z látky, tak se ve většině případů nepolepuje – materiál by nemusel držet tak dobře jako na plastu a hrozilo by jeho odlepení.
Souhrn materiálů pro odhlučnění pátých dveří auta
- 2-3× antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí pátých dveří auta. V případě větší plochy dveří nutno použít větší množství materiálu - použití na vnější plech dveří
- 1-2× akustická pěna StP Aeroflex Neoprene 10 jako druhá vrstva pro zamezení šíření hluku - druhá vrstva na antivibrační materiál
- 3-4× akustická pěna StP Biplast 10 pro rozštěpení vzniklého hluku - používáme na plastový tapec pátých dveří
- 2× páska StP Madeline pro zamezení rezonancí okrajů plastu o plech dveří
Materiály v takovémto počtu jsme použili na odhlučnění pátých dveří vozu střední třídy Škoda Octavia 3 v provedení kombi. U vozů ostatních značek či u dodávek je nutné počítat s jiným množstvím materiálu, vše závisí na velikosti plochy. Odhlučnění víka kufru auta je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku ve voze – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.
Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.