Pokud máte u vašeho vozu možnost odhlučnit podběhy, platí jednoduché pravidlo – tuto možnost je namístě využít. Pouhé odhlučnění podběhů však v praxi postrádá smysl a pokud chcete řádně ztlumit hluk přicházející od vozovky, je ošetření podběhů jen jedním z vedlejších (byť důležitých) kroků při odhlučnění podlahy. Pojďme se podívat, jak takové odhlučnění předních podběhů vypadá v praxi.
Jaký typ hluku se potlačuje odhlučněním předních podběhů?
Pokud již byla odhlučněna kompletně celá podlaha vozu dle našeho návodu, pak je vhodné pustit se i do odhlučnění předních podběhů. Jejich izolace totiž vede k potlačení hluku pronikajícího od vozovky. V dnešní době se podběhy většinou vyrábí z plastu a zpravidla nemají žádnou vlastní izolaci, a pokud ano, tak se jedná o velice malý kus akustické pěny neboli polštářku. Antivibrační odhlučnění předních podběhů z výroby je bohužel neexistující koncept, automobilky to zkrátka nedělají a na kovových částech podběhů není vůbec žádná hmota.
Ještě než se pustíme do odhlučnění podběhů, musíme se podívat na podběh jako na celek, konkrétně zda plastový podběh pokrývá celou část kovového podběhu vozu – např. automobily japonských nebo korejských značek mají natolik úzký plastový podběh, že jeho odhlučnění postrádá smysl. Pokud však má podběh ve vašem voze velkou plastovou plochu, lze přistoupit ke kroku číslo 1 – demontáži a přípravě povrchu.
1.Demontáž podběhů a příprava plochy
Při demontáži podběhů se neobejdete bez heveru a různého nářadí – šroubováků, vytahováků na cvočky apod., jelikož každá značka řeší upevnění podběhů ke karoserii jinak. Ještě než začnete demontovat kolo, ujistěte se, že máte zařazenou rychlost a zataženou ruční brzdu. Ideálně i zarážku na zadní kolo, abyste měli jistotu, že se vozidlo nepohne. Při použití momentového klíče nebo klíče pro demontáž kol doporučujeme obalit „ořech“ Tesa páskou, aby nedošlo k poškrábání lakovaného kola kolem šroubu.
Po sundání kola následuje demontáž plastového krytu podběhu (v některých případech je vyrobený z látky) a vyčištění kovového povrchu karoserie, stejně jako samotného plastového krytu. Na nečistoty doporučujeme použít skvělý čistič a odmašťovač Auto Finesse All Purpose Cleaner, jenž si hravě poradí s usazenou špínou jak na kovu, tak na plastu.
2.Aplikace tlumících materiálů na podběhy
Po řádném vyčištění a odmaštění pracovní plochy je čas vrhnout se na aplikaci tlumících materiálů. Na kovovou část podběhů použijeme antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm, který se postará o ztlumení vibrací. Pokud chcete dosáhnout lepšího efektu, doporučujeme použít materiál StP Bomb Aero o tloušťce 4,2 mm – pozor, před aplikací se musí nahřát. Pro zajištění maximální přilnavosti a 100% funkčnosti materiálu je nezbytné použít přítlačný váleček. Vzhledem k tomu, že je plocha pro aplikaci antivibračního materiálu v 99 % případů opravdu malá, k odhlučnění jednoho podběhu většinou stačí jeden kus StP Black Gold nebo StP Bomb Aero.
Pokud nám po aplikaci antivibračního materiálu ještě zbyl nějaký prostor, tak jako druhou vrstvu nalepíme akustický, voděodolný materiál StP Aeroflex Neoprene 3. Pozor, před jeho aplikací je nezbytné odmastit hliníkovou vrstvu Black Goldu a teprve poté na ni nalepit akustickou pěnu.
Následuje plastový kryt podběhu, jenž po odmaštění ošetříme protihlukovým materiálem CTK Multimat Pro o tloušťce 5,5 mm. Tento materiál je odolný proti vodě a olejům a skládá se ze dvou vrstev – akustické s tloušťkou cca 3 mm a protihlukové s tloušťkou zhruba 2 mm. Díky této kombinaci se s materiálem velmi snadno pracuje a samotný proces jeho aplikace je poměrně rychlý. Materiál je možné nalepit na podběh a přitlačit rukou, ale doporučujeme jej několikrát přejet válečkem, čímž zabráníte vzniku vzduchových bublin.
Pokud vlastníte vůz s látkovými podběhy, aplikace jakéhokoliv materiálu bohužel není možná – ani jedna lepící vrstva na nich totiž nebude držet. Látkové podběhy najdeme většinou ve vozech vyšší třídy jako je Audi A6 apod. A proč vlastně automobilky používají látkové podběhy? Odpověď je poměrně jednoduchá. Látkový podběh díky své struktuře lépe tlumí hluk od kol a zamezuje hluku od kamínků, který plastový podběh nedokáže tak dobře utlumit.
Souhrn materiálů pro odhlučnění předních podběhů
- 2× antivibrační materiál StP Black Gold pro útlum vibrací od podběhů. Pokud se poohlížíte po ještě efektivnějším materiálu, doporučujeme 2× StP Bomb Aero – materiál je nutné nahřát horkovzdušnou pistolí
- 1× akustický materiál StP Aeroflex Neoprene 3 pro ztlumení akustického hluku od kol
- 5× CTK Multimat Pro na plastový kryt předních podběhů pro maximální izolaci hluku od silnice
Materiály v takovémto počtu jsme použili na odhlučnění vozu Škoda Octavia III. U vozů ostatních značek podobné třídy či se stejnou velikostí plastových předních podběhů lze očekávat podobné výsledky. Odhlučnění předních podběhů je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku od vozovky – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.
UPOZORNĚNÍ! Odhlučnění předních a zadních podběhů provádíme na naší dílně pouze v rámci odhlučnění balíčku Premium Plus.