Jak na dokonalé odhlučnění podlahy auta?

Odhlučnění podlahy je při odhlučňování auta jedním z vůbec nejdůležitějších kroků. Lze jím totiž docílit citelného utlumení hluku od vozovky. Kromě toho vede ke zpevnění karoserie, díky čemuž tolik nepocítíte nerovnosti na silnici. 

Jaký typ hluku lze potlačit odhlučněním podlahy auta?

Odhlučnění podlahy dokáže zamezit tomu nejotravnějšímu hluku, s nímž se ve voze můžeme setkat. Naši zákazníci z řad majitelů vozů střední třídy si nejvíce stěžují na hluk od kol, který díky nepříjemným vibracím vytváří v interiéru často takřka nesnesitelné podmínky, a to zejména při jízdách na dlouhé vzdálenosti. Pokud však správně (dle našeho postupu) odhlučníme podlahu, ztlumí se hluk ve vyšších rychlostech a v městském provozu se potlačí nepříjemné vibrace. To vše díky odhlučnění a zpevnění velké plochy, kterou tvoří namáhaná spodní část vozu. Auto po takovémto zásahu bude mnohem bytelnější a také příjemnější na přejezdech, kostkách apod.

1.Demontáž interiéru

Řádné odhlučnění podlahy si bohužel žádá demontáž poměrně velké části interiéru – na podlahu totiž potřebujeme aplikovat velké množství odhlučňovací hmoty. Jako první se zpravidla demontují sedačky. Pokud máte v sedačkách napojená čidla pro airbagy, doporučujeme nejdříve odpojit autobaterii, aby vozidlo případně nezaznamenávalo chyby – vady airbagů. Po demontáži sedadel a zadní lavice následuje demontáž podlahy, tedy koberce. U ní se v některých případech nevyhnete ani částečnému rozebrání středového tunelu, okolních plastů, prahů a B sloupků, kde je uchycen bezpečnostní pás. Po demontáži všech těchto částí se již můžeme vrhnout na přípravu podlahy pro aplikaci první vrstvy materiálu.

podlaha_origo

2.Příprava plochy podlahy pro aplikaci antivibračního materiálu

Ještě než se vrhneme na aplikaci samotného antivibračního materiálu, je nutné řádně vyčistit všechny plechové části a případně i vysát kousky drobků nebo jiného odpadu. Zkrátka a dobře, plocha musí být dokonale čistá. Vysáváním však práce ani zdaleka nekončí – plochu je nezbytné řádně odmastit, aby se antivibrační materiál dobře přichytil ke karoserii vozu. Odmaštění lze provést pomocí obyčejného líhu nebo námi doporučovaného přípravku Auto Finesse All Purpose Cleaner, pokud je povrch opravdu silně špinavý. Poté již můžeme přistoupit k aplikaci první antivibrační vrstvy. 

Jako základ při odhlučnění podlahy používáme antivibrační materiál StP Black Gold o tloušťce 2,3 mm. Ten má na starost zpevnění podlahy vozidla, čímž zabraňuje šíření rezonancí plechu při jízdě. Antivibrační materiál lepíme na kompletně celou podlahu, s tím, že vynecháme výztuhy (pod sedačkami), které odhlučnění nevyžadují. Materiál lepíme nejen na podlahu vozu, ale také na tunel pro převodovku mezi sedačkami. Při aplikaci se pokud možno vždy řiďte selským rozumem – materiál lepte výhradně na plech, tak, abyste na něj dosáhli válečkem. Nepřelepujte elektrické vedení! StP Black Gold se dále nalepí i na zadní podsedáky pro spolujezdce. Chcete-li mít jistotu, že materiál bude 100% účinný, pořádně jej přiválečkujte přítlačným válečkem.

podlaha_antivibracni

3.Aplikace protihlukového materiálu – druhá a třetí vrstva

Jakmile je StP Black Gold řádně přiválečkovaný, následuje řádné odmaštění hliníkové fólie materiálu, k čemuž nám postačí opět klasický líh nebo jakékoli jiné odmašťovadlo. Plochu totiž potřebujeme připravit pro aplikaci druhé vrstvy.

Tu a současně také třetí vrstvu tvoří vysoce efektivní materiál CTK Multimat Evo o tloušťce 7,5 mm. Jedná se o materiál, který díky svému složení spadá do kategorie sendvičových materiálů – působí jak akusticky, tak protihlukově. Obě vrstvy materiálu jsou k sobě přidělané napevno a nelze je oddělit. Díky akustické vrstvě dokáže materiál roztříštit určité frekvence pronikající skrz karoserii a antivibrační materiál, zatímco vrstva protihluková slouží jako blokátor, který vzniklý hluk odráží zpět.

podlaha_protihlukovy

Tento materiál se aplikuje přímo na StP Black Gold. Dávejte však pozor, aby náhodou nepřekážel při nasazování koberce – může se to stát u tunelu pro převodovku, ačkoliv to není podmínkou a ve většině případů lze koberec vrátit zpět s použitím trochy hrubé síly. Horší situace může nastat u zadních podsedáků, kde materiál nesmí být u cvoček pro zacvaknutí sedačky – vzniká totiž velký odpor, který cvočky zpravidla nevydrží a zadní podsedák se může odcvakávat. Proto doporučujeme držet se v uctivé vzdálenosti od míst, kde se sedáčky zacvakávají.

Pokud máte veškerý materiál již aplikovaný, je načase dát interiér zpátky dohromady. Během demontáže doporučujeme při práci s plasty využít speciální plastovou demontážní sadu a pokud možno i obalit plastové části vozu, které se nevyndávají, aby nedošlo k jejich poškození. Pokud demontujeme interiér, je dobré u sebe mít několik malých označených krabiček na šrouby, abychom věděli, ze které části jsme šrouby vymontovali. Citelně to usnadní zpětnou montáž interiéru auta. Jakmile budete mít hotovo, zapojte zpět autobaterii a pořádně vše zkontrolujte, např. zda svítí všechna tlačítka na středovém tunelu, zda se bezpečnostní pásy natahují stejně dobře jako předtím apod.

Souhrn materiálů pro odhlučnění podlahy auta

  • 20× antivibrační materiál StP Black Gold pro maximální zamezení rezonancí a vibrací podlahy auta. V případě větší plochy podlahy nutno použít větší množství materiálu
  • 12x protihlukový materiál CTK Multimat Evo pro izolaci a zamezení průniku hluku do interiéru auta

 

Materiály v takovémto množství jsme použili na odhlučnění podlahy vozu střední třídy VW golf VII v provedení kombi. Množství materiálu vždy záleží na velikosti plochy vozidla, a proto je ideální si vždy změřit a vypočítat, kolik m2 materiálu bude zhruba potřeba. Odhlučnění podlahy auta je však pouze jedním z několika kroků v rámci potlačení hluku ve voze od vozovky – pokud chcete v odhlučnění pokračovat, můžete využít náš revoluční 3D konfigurátor odhlučnění pro zjištění množství materiálu potřebného pro odhlučnění ostatních částí vozidla.