Jedním z klíčových prvků, který může znamenat rozdíl mezi průměrným a působivým vzhledem auta, je lak. Spousta z nás si však neuvědomuje, co všechno péče o lak vlastně obnáší a hlavně jak by měl vypadat proces jeho leštění.
V tomto článku se tedy podrobně podíváme na to, co vlastně lak je, z čeho se skládá a jak by měla vypadat péče o něj. Dozvíte se, že profesionální leštění ani zdaleka není otázka několika málo hodin.
Tak pojďme na to!
Co je vlastně lak a proč je leštění taková věda?
Automobilový lak, zejména jeho čirá vrstva, je tím, co dělá rozdíl mezi obyčejným a výjimečným vzhledem vozu. Dříve bývaly laky jednosložkové a obsahovaly spoustu těžkých kovů, avšak v dnešní době se již skládají z plniče, barvy a čirého laku. Vlivem nařízení Evropské unie jsou laky navíc ředitelné vodou a aplikují se na karoserii v tenčích vrstvách než dříve.
Průměrná tloušťka vrstvy laku se pohybuje kolem 120 µm, přičemž čirá vrstva tvoří přibližně třetinu z této hodnoty.
Lak je jednou z oblastí, kde se projevuje známý nešvar automobilek, které šetří tam, kde to není na první pohled vidět – zatímco na některých částech auta může být průměrná tloušťka laku až oněch 120 µm, v jiných to může být 90 µm, 75 µm nebo ještě mnohem méně.
Vzhledem k významným rozdílům v tloušťce laku na různých částech karoserie může být leštění problematická záležitost, zejména pokud vezmeme v potaz, že i menší poškození v této oblasti může být nevratné.
Auta běžně sjíždějí z výrobních linek s různými vadami a poškozeními laku – některá se leštěním dají opravit, nicméně vady způsobené odfláknutým technologickým postupem lakování už opravit nelze.
V čem spočívá leštění laku?
Leštění autolaku je vlastně umění, které vyžaduje nejen vhodné nástroje, ale hlavně precizní ruční práci a spoustu trpělivosti. Používají se k tomu orbitální a excentrické leštičky, různé typy leštěnek a past a samozřejmě leštící kotouče, kterých je na dnešním trhu obrovská spousta.
Důležité je mít na paměti, že v leštění neexistuje nějaký univerzální postup. Nejlepších výsledků nelze dosáhnout jednoduchým použitím nejtvrdší pasty a kotouče. Každý lak je jiný a vyžaduje individuální přístup.
Na tvrdém laku může přílišná abrazivnost a agresivní leštění nadělat více škody než užitku. Naopak, měkký lak vyžaduje mimořádně opatrný postup, protože i jemné pasty na něm mohou zanechat nežádoucí stopy.
Co je broušení?
Broušení laku, další metoda péče o lak automobilu, má za cíl odstranění hlubších vad, které nelze účinně odstranit běžným leštěním. Lak se brousí na mokro nebo na sucho pomocí brusných papírů různých zrnitostí, ať už ručně nebo prostřednictvím excentrických brusek nebo leštiček.
U nových aut se silnou vrstvou laku se doporučuje opatrnost, protože nesprávné broušení může zcela odstranit texturu laku a zanechat na něm nerovnosti.
Leštění není záležitost na pár hodin
Na tomto místě se sluší zmínit, že neexistuje žádný orgán s celosvětovou působností, jenž by fungoval jako autorita ve světě leštění – neexistuje žádná „správná“ metoda, postup ani ideální výsledek. Každý by měl volit postupy podle svého nejlepšího uvážení a ubrat z vozu lak pouze v nezbytném rozsahu, aby bylo možné s ním pracovat i v budoucnu.
Laky u dnešních aut mohou být různě tvrdé nebo měkké, což si žádá odlišné přístupy a postupy. I kdyby byly dva laky z výroby identické, po několika dnech nebo týdnech provozu už mohou být různě poškozené. Někdo se svým vozem pravidelně navštěvuje myčku, jiný si auto myje doma, pěkně postaru a ručně. Proto je nezbytné přistupovat ke každému vozu individuálně.
Časová náročnost leštění může dosahovat od 8 do 15 hodin u zbrusu nových vozů, 16 až 25 hodin pro udržovaná starší vozidla a až 50 hodin pro vozy s velmi poškozeným tvrdým lakem, v některých případech i více. Tento čas zahrnuje přípravu na leštění, samotné leštění a přípravu na následnou ochranu laku.
Proto vězte, že pokud někde narazíte na nabídku, že vám lak vyleští za několik málo hodin, nejspíše vás čeká zklamání. Takovéto ošetření navíc může nadělat více škody než užitku.
Poznámka na závěr
Podobný problém se vyskytuje i u firem, které poskytují mycí služby. Některé z nich v minulosti lákaly zákazníky na nízké ceny, nicméně v posledních letech je na trhu patrný vzestup specializovaných detailerských firem, které nabízejí vyšší kvalitu za odpovídající cenu.
Firmy, které poskytují rychlé a levné služby, začaly kopírovat ceny dobrých detailerských garáží, ale zapomněly na klíčový prvek – kvalitu. Nyní je těžké rozpoznat kvalitní služby od těch méně kvalitních.
Není důležité, zda někdo auto pouze myje nebo poskytuje i detailerské služby. Klíčovým kritériem je výsledek. Důležité je sledovat čistotu prostředí, zjistit si, zda daná firma používá kvalitní a šetrné přípravky a jak zachází s vozy svých klientů.
Tipy na další čtení
Chcete zbavit lak svého vozu drobných i výraznějších škrábanců? Anebo jen chcete, aby váš vůz vypadal jako by právě sjel z výrobní linky? Podívejte se na naši kategorii leštění laku auta, kde najdete vše potřebné.
Péče o interiér i exteriér vozu neboli detailing je krásná věda, která nemusí nutně být složitá. Přečtěte si, co vlastně detailing je a jak s ním začít.