Jak funguje technologie DSP v zesilovačích?

Jak funguje technologie DSP v zesilovačích

 

Aby dobře hrál, každý orchestr potřebuje šikovného dirigenta. Totéž platí pro každý audio systém skládající se z kvalitních komponentů. Aby vám zvuková zástavba mohla poskytnout vynikající zážitek z poslechu, musí být každá její součást dokonale sladěna se všemi ostatními

Právě proto, pokud jde o kvalitu zvuku, je nejdůležitějším prvkem pokročilého audio systému ve voze digitální signálový procesor – DSP. Ten lze pořídit samostatně, ale najdete jej i v zesilovačích střední a vyšší třídy, kde se pomalu stává standardem

Je to dirigent všech signálů, jenž zajišťuje, že zvuk vynikne v celé své kráse ve všech frekvenčních pásmech.

Co vlastně DSP procesor je, jak funguje, co všechno dokáže a proč je tak nezbytnou součástí audio zástavby v automobilu? Čtěte dál!

třídy zesilovačů (3)

Jak vnímáme hudbu?

Na začátek nám dovolte krátkou odbočku k tomu, jak my jako lidé vnímáme hudbu – každý trochu jinak. Pro někoho představuje skvělý způsob, jak si odpočinout po těžkém dni, zatímco jiní se rádi zaposlouchají do emotivních textů, které hudba tak barvitě doprovází. 

Rap, pop, opera, kostelní chorály… naše preference se mohou lišit.

Přesto se nás vždy dotýká na hlubší úrovni. Hudba znamená emoce, ať už mají jakoukoli podobu.

Dokonalost hudební reprodukce vždy zahrnuje to, čemu se obecně říká hi-fi. Každý, kdo se o tuto oblast alespoň trochu zajímá, si je vědom prvků, které stojí za mimořádnou kvalitou zvuku – ideální stereofonní poloha, vynikající dynamika a dobrá frekvenční odezva

Všichni známe ten požitek, když sedíme v dokonale středové poloze mezi reproduktory a vychutnáváme si audio zástavbu ve všech frekvenčních pásmech.

 

Sedadlo řidiče jako místo, kde posloucháme hudbu

Obecně vzato je místo řidiče pro poslech hudby krajně nevhodné. Řidič se v autě nachází vůči reproduktorům v asymetrické poloze, která je dána konstrukcí vozu. Proto když nějaká automobilka oznámí, že přišla s vylepšením své tovární audio výbavy, spousta profesionálních výrobců hi-fi jen pozvedne obočí – moc dobře vědí, že upgrade bude stát za starou belu.

Přitom se jedná o oblast, ve které dřímá obrovský potenciál – nejen z hlediska akustického, ale také marketingového a byznysového. V dnešní uspěchané době si jen málokdo najde půlhodinku na to, aby se zaposlouchal do své oblíbené hudby. 

V autě k tomu přitom máme ideální podmínky!

Tento faktor bude ještě důležitější, až jednou budeme jezdit auty bez řidiče, kde budeme mít skutečně více času pro sebe. Nebylo by tedy fantastické, kdyby auto bylo vybavené audio systémem, jenž by nestál mezi vámi a hudbou, ale skutečně vám nabízel vynikající zážitek z poslechu?

Významným krokem v tomto směru jsou právě DSP procesory v zesilovačíchpojďme se tedy podívat, co všechno umí!

TIP: Přečtěte si – Jak vybrat zesilovač do auta?

DSP v zesilovačích

Seznamte se – DSP procesor a jeho klíčové funkce

DSP procesor v zesilovačích je zde pro to, aby vyřešil hlavní problémy spojené s fyzickým umístěním reproduktorů a subwooferů v autě. Bez něj je kvalita ozvučení v autě značně nekonzistentní a spíše než na pečlivém nastavení závisí na náhodě. Když to zkrátíme, DSP procesor slouží jako klíčový prvek pro optimalizaci zvukového výstupu všech komponent hi-fi systému vozu.

DSP procesor je dirigent, zatímco každý reproduktor v automobilu představuje jednoho hudebníka. Úkolem procesoru je přesně určit, jakou roli má každý reproduktor hrát, a to na základě frekvenčního pásma, pro které byl navržen, a specifických frekvencí, které má reprodukovat. 

Tato schopnost je obzvláště důležitá v aktivních audio systémech, kde dochází k vypuštění pasivních výhybek a DSP procesor přebírá jejich úlohu. 

Tímto způsobem DSP procesor nejenže eliminuje frekvenční slabiny jednotlivých komponentů, ale také koordinuje, kdy a jak hlasitě mají jednotlivé součásti systému hrát, což vede k vytvoření plynulé frekvenční odezvy a k dokonale vyladěnému hudebnímu zážitku.

Výsledkem je, že díky DSP procesoru můžeme z automobilového audio systému vyždímat maximální možnou kvalitu zvuku, kterou lze navíc přizpůsobit posluchači a prostředí vozu. 

Ti z vás, kteří mají rádi, když to v autě pořádně duní, pak jistě ocení i špičkové basy.

TIP: Přečtěte si – Jak vybrat subwoofer do auta

třídy zesilovačů

Časové zpoždění

Funkce časového zpoždění (angl. time correction) je pro vytvoření ideálního zvukového prostředí v autě zcela zásadní. Umožňuje přizpůsobit zvuk tak, aby se zdálo, že se jeho zdroj nachází přímo před posluchačem, což umožňuje přesně lokalizovat nástroje a vokály tak, jak je hudebníci nahráli ve studiu. 

V kontextu auta je toto obzvláště významné, protože vzdálenosti mezi jednotlivými reproduktory a řidičem se liší, což může narušit to, jak zvuk vnímáme. Na rozdíl od domácích stereo systémů nebo sluchátek, kde jsou reproduktory vůči posluchači umístěny symetricky, se v autě reproduktory nachází vůči řidiči z jedné strany blíže než z druhé.

Tuto asymetrii bohužel nelze vyřešit obyčejnou úpravou hlasitosti.

DSP procesor toto řeší tak, že zpozdí zvuk z blíže umístěných reproduktorů, aby došlo k vyrovnání mezi nimi a těmi na druhé straně auta. To zajišťuje, že se zvuk od všech reproduktorů dostane k uším řidiče ve stejnou dobu. 

Tato precizní kalibrace, možná díky sofistikovanému softwaru, který umožňuje měření s přesností na milimetry a milisekundy, dává zvuku mimořádnou čistotu

Díky časovému zpoždění se každý nástroj a každý vokál objevuje na správném místě, což vytváří iluzi centrálního reproduktoru, i když je ve skutečnosti zvuk distribuován mezi více reproduktorů po celém vozidle.

Jedná se o revoluci ve způsobu, jakým vnímáme zvuk v autě – DSP dává nekonzistentnímu a roztříštěnému zvuku jednotnost a harmoničnost, přičemž zajišťuje, že se posluchač může cítit jako by seděl uprostřed nahrávacího studia.

 

Digitální ekvalizér

Pečlivě vyvážený a vyladěný audio systém je schopen věrně reprodukovat široké spektrum hudebních stylů, čímž se přibližuje původnímu záměru konstruktérů jeho jednotlivých součástí. Při nahrávání a mixování hudby používají zvukoví inženýři kalibrované komponenty, aby zajistili, že finální zvuk bude co nejkvalitnější.

Digitální ekvalizér v DSP procesoru umožňuje přesně korigovat frekvenční odezvu, čímž kompenzuje nepřesnosti způsobené umístěním reproduktorů a zvukovým prostředím ve vozidle. Tímto způsobem lze dosáhnout homogenního frekvenčního rozsahu po celém spektru zvuku.

Vězte, že pokud si v autě nahradíte staré reproduktory nějakými kvalitnějšími, nemusí to nutně vést ke zlepšení zvuku – stále totiž přetrvává problém s asymetrickými zdroji zvuku a tím, jak celé zvukové prostředí v autě funguje.

TIP: Přečtěte si – Jak vybrat reproduktory do auta?

S pomocí 32 pásmového ekvalizéru pro každý reproduktor lze frekvence jednotlivých reproduktorů pečlivě analyzovat a nastavit tak, aby byl zvuk lineární, příjemný a bez zjevných nepřesností. V rámci ladění se měří, jak se chová každý reproduktor ve specifickém prostředí vozu a následně se frekvenční průběh ladí ekvalizérem.

Po kalibraci DSP procesorem je zvuk ve vozidle perfektně vyvážený, odstraní se nežádoucí hučení basů a celkový zvuk získá na objemu a detailu. Středy a výšky se spojí do jednoho harmonického a detailního zvukového obrazu.

třídy zesilovačů (2)

Digitální crossovery

Každý reproduktor dosahuje svého optimálního potenciálu pouze ve svém vlastním frekvenčním rozsahu. Proto je například výškový reproduktor oddělen od nízkých frekvencí pomocí crossoveru. V rámci běžných audio systémů je toho obvykle dosaženo analogovými crossovery. 

Bohužel, pokud je nutná optimalizace zvuku, analogové crossovery jej mohou ovlivnit pouze v omezené míře.

Zde vstupuje na scénu DSP procesor se svými digitálními crossovery. Technicky se jim říká „aktivní“ crossovery, protože každý reproduktor musí být řešen vlastním výstupním stupněm zesilovače. Díky tomu lze každému reproduktoru přiřadit jeho ideální frekvenční rozsah, aniž by to způsobilo ztrátu výkonu.

Pokud je třeba konfiguraci upravit, lze to provést pohodlně, přesně a v reálném čase prostřednictvím DSP, přičemž každý kanál umožňuje volbu horní propusti, dolní propusti, pásmové propusti a zesílení basů.

 

Nejlepší zesilovače s technologií DSP na trhu – Audiotec Fischer

Hledáte-li špičkový zesilovač do auta, s nímž budete moci naplno využít technologii DSP procesoru, vaše hledání je u konce – vsaďte na osvědčenou kvalitu německé rodinné firmy Audiotec Fischer a trojice značek z jejího portfolia – Helix, Match a Brax.

Audiotec Fischer je evropský průkopník na poli DSP, jenž tuto technologii s úspěchem integruje do svých zesilovačů již po mnoho let. Současně stojí v čele vývoje, takže máte jistotu, že s výrobky této německé firmy získáte vždy jen to nejlepší.

Na zesilovače z portfolia Audiotec Fischer nedají dopustit ani technici u nás na dílně v Praze, kteří s nimi realizovali již velkou spoustu montáží.

Současně jsou zesilovače s DSP procesorem značky Match nedílnou součástí našich balíčků ozvučení, kde se starají o to, aby byl zvuk nové audio zástavby dostatečně hlasitý, čistý a obecně skvěle vyladěný.

S laděním zesilovačů s DSP procesorem od Audiotec Fischer máme již dlouholeté zkušenosti – u nás na dílně pracuje zkušený zvukař, jenž pravidelně dojíždí do sídla Audiotec Fischer v Německu na školení.

Máte zájem o upgrade audio sestavy ve vašem voze pomocí nových reproduktorů, subwooferů a zesilovače s DSP procesorem? Ozvěte se nám! Naši zaměstnanci vám rádi poradí, proberou s vámi vaše možnosti a případně nabídnou termín montáže.